Dertien mythen en feiten over personeelsinkrimpingen
26 januari 2003 -
Mensen ontslaan om kosten te besparen en meer winst te maken. En werknemers die bij een financieel solide bedrijf werken hoeven niet bang te zijn voor hun baan. Onzin, schrijft Coert Visser.
In totaal beschrijft hij dertien mythen en feiten over personeelsinkrimpingen, ontleend aan het boek Responsible restructuring van Wayne F. Cascio. Hij voerde samen met enkele andere onderzoekers gedurende 18 jaar onderzoek uit naar S&P 500 bedrijven. De belangrijkste conclusie van dit onderzoek luidt: bedrijven die gebruik maken van personeelsinkrimpingen zijn niet winstgevender dan bedrijven die dat niet doen en beschadigen zichzelf vaak op de lange termijn.
Mythe 1 Banen zijn zeker bij bedrijven die het financieel goed doen.
Feit Preventieve ontslagen bij grote bedrijven komen veel voor.
Mythe 2 Bedrijven die medewerkers ontslaan nemen geen nieuwe medewerkers aan
Feit Bedrijven nemen vaak tegelijk nieuwe medewerkers aan waarvan zij hopen dat zij over vaardigheden beschikken om nieuwe strategieën uit te voeren.
Mythe 3 Inkrimpen van het personeelsbestand jaagt de winst aan.
Feit Winstgevendheid volgt niet noodzakelijkerwijs uit personeelsinkrimpingen.
Mythe 4 Personeelsinkrimpingen leiden tot productiviteitsstijgingen.
Feit Productiviteitsresultaten na personeelsinkrimping zijn wisselend
Mythe 5 Personeelsinkrimping heeft geen effect op de kwaliteit van producten of diensten.
Feit Voor de meeste werkgevers leidt personeelsinkrimping niet tot lange-termijn verbetering in de kwaliteit van producten of diensten.
Mythe 6 Personeelsinkrimping is een eenmalige gebeurtenis voor de meeste bedrijven
Feit De beste voorspeller van of een bedrijf personeel gaat ontslaan is of het betreffende bedrijf het voorgaande jaar ook personeel heeft ontslagen
Mythe 7 Omdat bedrijven alleen maar ´vet´ wegsnijden zijn er geen negatieve effecten op hen die achterblijven.
Feit Voor de meerderheid van de bedrijven heeft personeel ontslaan negatieve effecten op de moraal, werkbelasting en betrokkenheid van de ´overlevers´.
Mythe 8 De meeste medewerkers zijn verbaasd om te horen dat ze ontslagen zijn. Ze vragen zich af: "Waarom ik?"
Feit Ontslagen medewerkers tonen vaak begrip voor een werkgever´s redenen voor ontslagen en velen weigeren om de ervaring persoonlijk op te vatten.
Mythe 9 Bij outplacementbureaus werken ontslagen medewerkers het liefst individueel aan het vinden van nieuw werk.
Feit Ontslagen medewerkers schamen zich minder dan vroeger voor ontslag en vinden het geen probleem om gezamelijk te werken aan het vinden van nieuw werk.
Mythe 10 Het aantal ontslagen medewerkers inclusief de aan hen gekoppelde kosten bepaalt de totale kosten van de inkrimping.
Feit In kennis- of relatiegedreven bedrijven zijn de belangrijkste kosten het verlies van contacten tussen medewerkers, verloren gegane business en gebrek aan innovatie.
Mythe 11 Geweld, sabotage en andere wraakacties van ontslagen medewerkers zijn onwaarschijnlijk.
Feit Dit soort wraakacties is minder onwaarschijnlijk dan vaak gedacht en de consequenties kunnen zeer ernstig zijn.
Mythe 12 Het trainen van overlevers tijdens en na ontslagrondes is niet nodig.
Feit Trainen van overlevers is van kritiek belang voor succes na de ontslagronde.
Mythe 13 Stress-gerelateerde medische stoornissen zijn meer waarschijnlijk bij ontslagen medewerkers dan bij hen die achterblijven.
Feit Medewerkers van ingekrompen bedrijven hebben een even grote kans op negatieve gevolgen voor de gezondheid als ontslagenen.
Bron:M@n@gement