1 juni 2011 -
Snel schakelen is het devies in de maritieme sector. De integrale ondersteuning van processen laat echter nog regelmatig te wensen over. Bij de digitale uitwisseling van informatie met medewerkers op locatie valt de automatisering tussen wal en schip en intern zien we vaak software-eilandjes per taakgebied. Nu het economisch tij keert, besluiten veel bedrijven om hun systemen te moderniseren en is er een duidelijke voorkeur voor een integrale software-oplossing.
Dat blijkt uit de Benchmark Maritiem & ICT 2011 die op initiatief van Logic Vision is uitgevoerd door Goals Marktbewerking. Voor de benchmark zijn ICT-managers en directieleden benaderd van maritieme bedrijven die zich met name richten op reparatie, service en onderhoud van schepen en scheepsmotoren. De benchmark was met een respons van 24 procent met 65 deelnemende bedrijven een groot succes.
Focus op efficiënter en klantgerichter werken
Verhoging van het rendement op de bedrijfsactiviteiten staat bovenaan de managementagenda voor 2011. Begrijpelijk, want in economisch onzekere tijden is het zaak de efficiency op te voeren en de kosten te reduceren. Ook klantbinding is belangrijk, want de orderportefeuilles moeten gevuld blijven. Vandaar dat professionalisering van het relatiebeheer op de tweede plaats staat. De ICT-agenda weerspiegelt deze aandachtspunten. Meer dan de helft van de bedrijven zet de projectadministratie op nummer één omdat het rendement stijgt als bedrijfsactiviteiten meer projectmatig worden aangestuurd. Ook logistiek en voorraadbeheer worden door bijna de helft van de respondenten als aandachtsgebieden genoemd. Dit is zowel te relateren aan kostenreductie (beperken van de voorraad) als aan klantenbinding (geen ‘nee’ verkopen).
Strategische keuze voor geïntegreerd systeem
Op dit moment werkt ruim tweederde van de maritieme bedrijven met Informatie-eilandjes per bedrijfstaak. Daardoor is het lastig om processen bedrijfsbreed te ondersteunen en aan te sturen. Verder moeten bij eilandautomatisering gegevens vaak handmatig (en veelvuldig) worden ingevoerd. Verbetering is op komst: ruim de helft van de respondenten overweegt over te stappen naar een integrale oplossing die alle processen afdekt: van de offerte, opdracht en planning tot en met de productie, serviceverlening en facturatie. Bovendien zijn met zo’n oplossing alle bedrijfsgegevens direct beschikbaar. Dat komt de kwaliteit van beslissingen ten goede. De innovatiekracht van de sector blijkt nog niet uit de belangstelling voor Software as a Service (SaaS). Hierbij worden software-oplossingen online afgenomen bij een externe partij die ook de data-opslag en het beheer verzorgt. Voordelen hiervan zijn dat medewerkers op elke plaats toegang hebben tot de bedrijfsdata tegen een vast bedrag per gebruiker per maand, zonder dat het bedrijf hiervoor hoeft te investeren in hardware en software. Slechts de helft van de respondenten is bekend met SaaS, terwijl in andere branches in het bedrijfsleven veel vaker de ICT wordt uitbesteed aan een gespecialiseerde externe partner.
Het moderniseren en integreren van systemen gaat de maritieme sector nog enorm veel geld kosten. En dan heb ik het niet alleen over de kosten van de software. Ik heb het in vele andere bedrijfstakken mee mogen maken dat een geintegreerd systeem uiteindelijk veel meer resources vraagt met betrekking tot het gebruik en het beheer dan alle oude legacy systemen bij elkaar.
Het moderniseren en integreren van systemen gaat de maritieme sector nog enorm veel geld kosten. En dan heb ik het niet alleen over de kosten van de software. Ik heb het in vele andere bedrijfstakken mee mogen maken dat een geintegreerd systeem uiteindelijk veel meer resources vraagt met betrekking tot het gebruik en het beheer dan alle oude legacy systemen bij elkaar.