Broodje megastal niet te rijmen met verantwoord ondernemen
31 mei 2011 -
"Kunt u verantwoord ondernemen rijmen met goedkoop kiloknallervlees uit de megastal?" vraagt Wakker Dier in een brief naar onder andere Shell, Ikea en KPN, "Bij een fatsoenlijk bedrijf hoort een eerlijke kantine zonder dierenleed". Met deze insteek is Wakker Dier een langlopende campagne gestart tegen kiloknallers en dierenleed in bedrijfskantines.
Met een brief aan 50 gerenommeerde Nederlandse bedrijven en een oproep aan werknemers, gaat zij Nederlandse kantines wakker schudden. De campagne richt zich op het hele assortiment in de vitrine: buiteneieren, zuivel met weidegarantie, vegetarisch aanbod, en vlees met een welzijnskeurmerk. Werknemers kunnen hier hun eigen kantine checken, wakker schudden en verklikken.
Eerlijk leven voor dieren
Megastallen liggen maatschappelijk flink onder vuur, net als de kiloknaller. Maar in de kantines van grote gerenommeerde bedrijven ligt nog massaal goedkoop vlees uit de megastallen. Wakker Dier wil dat mensen in de kantine, net als in de supermarkten, de keuze hebben voor diervriendelijker vlees, melk en eieren. Van dieren die buiten hebben gescharreld. Een kantine met minder – en verantwoorde – dierlijke producten is over het algemeen ook minder belastend voor klimaat, natuur en milieu. En gezonder. Wakker Dier wil dat bedrijven nog een stapje verder gaan dan Fairtrade koffie, FSC-papier en spaarlampen, dus zich ook gaan inzetten voor een eerlijk leven voor de dieren.
Kantine blijft achter bij supermarkt
Nederlandse huishoudens worden steeds diervriendelijker: het aantal flexitariërs ligt al rond de vier miljoen, en slechts één op de vier mensen eet iedere dag vlees. De biologische verkopen in supermarkten stegen in 2010 weer met dertien procent en ook het aantal vegetarische en biologische aanbiedingen in de supermarkt steeg met 73 procent procent volgens cijfers. Maar in veel kantines worden deze stappen nog niet gemaakt. Terwijl het aanbod er al wel is: de meeste grote cateraars werken al samen met de EatGreen at Work campagne van de Vegetariërsbond en bieden een uitgebreid assortiment voor flexi- en vegetariërs.