31 mei 2011 -
In de zomerperiode worden er tot 40 procent minder opleidingen geboekt. Dit terwijl managers juist veel voordeel kunnen behalen door medewerkers in luwe periodes, zoals de zomer, te laten bijscholen. Dit blijkt uit onderzoek van Fources.
De vaak luwe zomerperiode is een ideaal moment om medewerkers bij te laten scholen of naar een training te sturen. Prijzen liggen vaak lager en de kosten van verlet zijn lager door de veelal lagere werkdruk. "Toch maken managers zelden gebruik van dit inkoopvoordeel," aldus Ans Dijkstra van opleidingsintermediair Fources.
Onbenut opleidingsgeld
Door als werknemer juist in de zomerperiode bij de manager aan te kaarten een training of opleiding te willen volgen, is er door de lagere prijzen wellicht ruimte voor nog een cursus in het najaar. Op deze manier wordt voorkomen dat in de drukke decembermaand het opleidingsbudget er doorheen wordt gejaagd zonder dat personeel daadwerkelijk tijd heeft de opleiding te volgen. Dijkstra: "Als medewerkers en managers hun opleidingsbudget niet volledig besteden, worden ze het jaar erna vaak gekort op het budget. Daarom ontstaat er in december een piek aan opleidingsaanvragen. Door de drukte stijgt het aantal afmeldingen enorm en veel al gefactureerde opleidingen worden nooit bezocht door de medewerker. Hierdoor blijft veel opleidingsgeld onbenut."
Dat kan niet van alle branches worden gezegd. Neem nu de gezondheidszorg waar vele leerlingen en stagiares werken en leren. De zomer is vaak een 'verkapte periode' waarbij het methodisch leren even uit het zicht van de leer/werplek verdwijnt en de handen belangrijk zijn. Immers de begeleiders van het leren gaan met vakantie en dat komt hen toe.
Het zou een innovatieve gedachten zijn geheel andere middelen in te zetten en creatief te denken om te bewijzen dat er wordt geleerd. Ja, en het dan de bewijslast of toch maar niet?
Het probleem zit niet in opleidingsbudgetten maar in de verantwoordelijkheid daarvoor. Organisaties en hun managers zouden er beter aan doen om een persoonsgebonden opleidingsbudget per medewerker te hanteren. tijdens ontwikkelgesprekken kunnen dan afspraken gemaakt worden welke competenties er verbetert moeten worden. Veel medewerkers zijn ook gebaat bij leercoaching, bijv. vanuit HRD. Te vaak wordt leren synoniem geacht aan een cursus volgen, terwijl er binnen de organisatie waarschijnlijk hele goede leermogelijkheden zijn. Een leeradviseur zou daarin een belangrijke rol kunnen spelen.