Bedrijven overvallen door ontwikkelingen mobiele telefonie
30 mei 2011 -
Meer dan 60 procent van de Nederlandse bedrijven is niet of onvolledig voorbereid op de ontwikkelingen in de mobiele telefonie. Zo´n 50 procent van de bedrijven heeft geen telecom beleid of lange termijn strategie en bij 30 procent van de bedrijven is het zelfs onbekend welke afdeling verantwoordelijk is voor het beleid en de strategie rondom mobiele telefonie.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de mobiele telefonie strategie, de inrichting van het telefoniebeheer en het telefoniebeleid van bedrijven door ReleaseTMS. De belangrijkste vraag die ReleaseTMS wilde beantwoorden met het onderzoek is hoe bedrijven omgaan met de mobiele telefonie terwijl de mogelijkheden, het belang, de vraag uit organisaties en de complexiteit van mobiele telefonie verder toenemen. In het onderzoek zijn onder andere ontwikkelingen meegenomen als: het nieuwe werken, alles mobiel, het sterk stijgende aantal PDA’s (onder andere Blackberry en iPhone), de opkomst van Tablets (zoals de iPad), Bring your own device en de toename van bedrijfsspecifieke mobiele applicaties.
Onvoldoende voorbereid op trends
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven onvoldoende voorbereid zijn op deze trends. Zo zijn bedrijven onder andere niet voorbereid op trends als het beheren van privé PDA’s van medewerkers (iPhones bijvoorbeeld) waar een sim-kaart van het bedrijf in geactiveerd wordt, het up-to-date houden van de beveiligstandaarden bij een snel diversifiërende mobiele vloot en het faciliteren van mobiel werkende medewerkers. Ook beleid op het gebied van waar een mobiele telefoon van de zaak wel en waarvoor niet gebruikt mag worden ontbreekt bij 60 procent van de ondervraagde organisaties. De kosten van mobiele telefonie (het verbruik, de abonnementskosten en de beheerkosten) blijken gemiddeld 30 procent hoger liggen bij bedrijven die geen actief en actueel telecom beleid hebben.
De ontwikkelingen rondom zakelijke telefonie zijn dan ook lastig te volgen voor veel bedrijven (wat niet betekent dat hier meer aandacht aan gegeven zou moeten worden).
Het is voor elk bedrijf belangrijk om de trends in de gaten te houden met betrekking tot mobiele telefonie en welke nieuwe kansen hiermee voor handen liggen (vooral met smartphones/tablets kan veel meer gedaan worden binnen en buiten het bedrijf).