25 mei 2011 -
CIO’s hebben innovatie hoog op de agenda staan voor het komende jaar. Driekwart van de CIO’s denkt dat hun organisatie marktaandeel zal verliezen als zij niet innoveren en geen nieuwe technieken omarmen. Innovatie is een must geworden, ook omdat de druk vanuit het bestuur en van de onderneming toeneemt.
Een efficiënte verwerking en analyse van informatie, in combinatie met een snel antwoord op marktomstandigheden, is essentieel in de race voor marktaandeel in een toenemende globalisering. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de IT Leadership Strategic Survey van Harvey Nash.
Nieuwe technologieën
Uit het onderzoek blijkt verder dat nieuwe technologieën zoals Public Cloud diensten (elf procent), Private Cloud diensten (21 procent), mobiele technologie (22 procent) en de opkomende sociale netwerken al worden ingezet, terwijl bij veel meer organisaties pilots worden gehouden rond deze technologieën. Slechts een klein percentage van de ondervraagden heeft na onderzoek besloten dat deze nieuwe technologieën niet geschikt zijn voor hun onderneming.
Niet verantwoordelijk
Jan-Leen ’t Jong, algemeen directeur van Harvey Nash Nederland: "Ondanks het feit dat driekwart van de CIO’s innovatie erg belangrijk vindt, is slechts iets meer dan de helft er ook voor verantwoordelijk. Daarnaast blijkt uit ons onderzoek dat CIO’s die direct aan de CEO rapporteren 25 procent meer kans hebben op succesvolle innovaties. Ook blijkt het uit te maken of ze vorig jaar een budgetverhoging hebben gekregen voor innovatie of dat zij lid zijn van het bestuur van de organisatie. Dit geeft respectievelijk achttien en 22 procent meer kans. Er zit dus nog een gat tussen wat CIO’s als noodzaak zien en wat zij uiteindelijk kunnen leveren."
De I-wereld beweegt zich zo snel voort dat het gewoonweg noodzakelijk is voor CIO's om mee te bewegen en het liefst nog voorop te gaan in de strijd. We zullen in de toekomst genoeg bedrijven kopje onder zien gaan omdat ze op het gebied van Informatievoorziening en informatiegebruik te ver zijn achtergebleven op de concurrentie.
Nu zou het nog mooi zijn dat ze niet alleen op co2 letten maar ook op grondstof management er worden nog stenend nieuwe producten ontworpen met grondstoffen die over 20 jaar niet meer voorradig zijn.
Cradle to Cradle is een aardige start Zie tegenlicht (Klik hier)
Dan kan je ontdekken dat duurzaamheid ook geld en levensvreugde op levert.