'Bring Your Own’: het businessmodel voor nieuwe generatie werknemers
20 mei 2011 -
Vele bedrijven zien het soort devices dat werknemers meenemen naar het werk veranderen. Volgens Gartner wordt er verwacht dat de ‘consumerization’ van de ICT –technologische trends die door consumenten beïnvloedt worden en daardoor veranderingen in de onderneming teweeg brengen – de komende tien jaar meer veranderingen op gang brengen dan welke trend dan ook.
Om succesvol in te springen op de trend dat er steeds meer innovatieve devices door werknemers meegebracht worden naar het werk, moet de ICT-afdeling een strategie toepassen om een balans te vinden tussen wensen van de gebruikers en de voorwaarden van de CIO. Werknemers willen namelijk een eenvoudige toegang tot hun desktoptoepassingen, vanaf elke persoonlijke device (zoals iPad of smartphone). CIO’s daarentegen, willen de volledige controle over de beveiliging, prestaties en gebruikerservaringen enerzijds, terwijl ze kosten voor IT-support (die meer dan 70 procent van het dagelijkse, gemiddelde ICT-budget beslaan) willen minimaliseren.
Wat is ‘Bring Your Own’?
Het businessmodel ‘Bring Your Own’ (BYO) maakt het mogelijk voor werknemers om hun eigen device – laptop, smartphone of tablet – dat het beste bij hun virtuele werkstijl past, mee te nemen naar het werk. Dit levert vele voordelen op voor werknemers, de IT-afdeling en de organisatie. Doordat werknemers hun eigen device kunnen kiezen, hebben zij makkelijker toegang tot zowel persoonlijke als organisatorische informatie, vanaf elke locatie. Hierdoor worden zij mobieler, meer tevreden en productiever. BYO kan aangeboden worden als een door het bedrijf gesponsord programma – Bring Your Own Computer (BYOC) – of simpel door werknemers toe te staan hun eigen device mee te nemen naar het werk - Bring Your Own Device (BYOD)-.
Het implementeren van een BYO-programma
Om een succesvol BYO-programma te implementeren, moeten organisaties technische uitdagingen en overwegingen adresseren. Vanuit zakelijk oogpunt moeten bedrijven de financiële en legale implementatie en ondersteunende elementen van een BYO-programma overwegen. Het technische aspect vergt het begrijpen, inplannen en implementeren van een oplossing vanuit de ICT-afdeling, die overeenkomt met het bestaande beleid en aanpassingsvermogen van de organisatie.
Tips voor succesvolle implementatie
1. Beoordeel uw werknemers – voor wie is BYO geschikt? Niet alle werknemers zullen bereid zijn te participeren in een BYO-programma. Het is daarom belangrijk om te toetsen wie er geïnteresseerd is in een BYO-initiatief en er ook daadwerkelijk voordelen uithaalt.
2. Investeer in desktopvirtualisatie om een BYO-programma mogelijk te maken
Desktopvirtualisatie maakt het mogelijk om vanuit een centraal punt de desktop van werknemers te beheren en toepassingen op aanvraag te leveren. Het werken op een eigen device zal de tevredenheid van de gebruiker enorm laten toenemen gezien werknemers de vrijheid krijgen om hun persoonlijke mix van opties, kenmerken en stijlen die bij hun persoonlijkheid en individuele behoefte past, samen te stellen. Het geeft hen ook de optie om hun device te personaliseren, wat meestal de voorkeur heeft bij de generatie ‘Digital Natives’.
3. Ontwikkel een BYO-beleid samen met de belangrijkste stakeholders
Een voorwaarde voor het implementeren van een BYO-programma in de gehele organisatie is dat alle stakeholders zoals ICT, HR en de juridische afdeling, het eens zijn over een overkoepelend beleid om het resultaat te optimaliseren. Deze moet ingaan op toegankelijkheid, eigendom van devices en data clausules, contractuele verplichtingen, algemene compliance en omstandigheden waaronder werknemers verantwoordelijk gehouden worden bij contractbreuk.
4. Bescherm bedrijfsdata en intellectueel bezit
Beveiligingskwesties rondom BYO vloeien voort uit het feit dat het device zelf geen eigendom is van het bedrijf, maar van de werknemer. Dit beveiligingsprobleem is niet nieuw voor de ICT-afdeling; elke organisatie die haar werknemers met een laptops van het bedrijf voorziet, heeft wellicht dezelfde problemen met betrekking tot het verlies van data, diefstal of beveiligingsissues buiten het werk. Om de BYO-ervaring naadloos en het programma zinvol voor IT te maken, moet een organisatie haar werknemers altijd en overal toegang verlenen aan virtuele en bedrijfsoverkoepelende desktops, toepassingen en data. Dit betekent dat bepaalde data waarschijnlijk op de device van de gebruiker opgeslagen worden. Essentieel is echter dat bij een BYO-oplossing de ICT-afdeling de mogelijkheid behoudt om bedrijfsdata te beveiligen, te controleren en om, indien nodig, zakelijke data de devices van werknemers te wissen als er sprake is van een beveiligingsbreuk. Dit kan het geval zijn als de werknemer weg gaat, of als het device gestolen wordt.
5. Zorg dat managers en werknemers op één lijn zitten Managers en werknemers moeten het beide eens zijn met alle BYO-regels, zodat het programma zowel aansluit op de bedrijfsstructuur, als op de toenemende vraag naar een virtuele levensstijl door flexibel gebruik van apparatuur door werknemers te ondersteunen.
6. Overweeg een sponsorprogramma
Om werknemers aan te moedigen om hun eigen device te gebruiken, zouden bedrijven een sponsorprogramma moeten overwegen om zo de lange-termijnkosten te verminderen die verbonden zijn aan het gebruik van bedrijfsapparatuur.
7. Moedig werknemers aan hun eigen devices mee te nemen
Zodra zowel de behoeften van de werknemers als van het bedrijf voldaan is, moeten organisaties hun werknemers stimuleren om hun eigen device(s) te kopen en te gebruiken voor zowel persoonlijke als zakelijke doeleinden. Aangezien het device eigendom is van de werknemer, moet er een verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkeld worden voor de zakelijke data die op het device staan.
Grote voordelen, minder kosten
De meest belangrijke voordelen van BYO zijn verhoogde tevredenheid onder werknemers, stimulatie van creativiteit, productiviteit en mobiliteit, terwijl tegelijkertijd de langetermijn ICT-kosten gereduceerd worden. Door te werken met technologieën die de behoeften van werknemers vervullen, kunnen bedrijven desktopvirtualisatie invoeren als de basis van nieuwe BYO-acties. Desktopvirtualisatie ondersteunt het consumerization-patroon en opent de deur voor de ICT-afdeling om het aanschafbeleid van hardware fundamenteel te heroverwegen. Hierdoor wordt BYO een win-win situatie voor alle deelnemers. Werknemers gebruiken al persoonlijke computers voor zakelijk werk en andersom; op deze manier kunnen zij dit doen zonder gestoord te worden door beveiligingsproblemen, ondersteuningskwesties en andere complicaties die zonder BYO-programma een hindernis kunnen vormen.
CIO's lijken kritisch over BYOD, en dat terwijl nieuwe managers vaak aan personeel (van strategisch adviseurs, projectleiders tot secretaresses) allang hun eigen mensen naar de organisatie meenemen!
Philippe Michiels
|
|
20
-
05
-
2011
|
17
:
23
uur
Maar wat als de 'Own Device' van de werknemer een hardware defect of malware oploopt en daardoor de werknemer niet meer kan werken? Voor wie gaat deze verantwoordelijkheid zijn in een BYOD programma?
En moet je dan vanuit security standpunt het LAN als het 'Internet' gaan beschouwen en moeten alle BYOD's dan maar zichzelf zien te beveiligen, patchen, etc... op security vlak een uitdaging lijkt me!
@Philippe BYOD architecturen zijn over het algemeen gebaseerd op virtuele desktops. De Own Device komt zelf nooit in aanraking met de bedrijfsinfrastructuur (als je het goed doet). Derhalve werkt men op bedrijfsinfra met bijbehorende beveiliging. Ook de bedrijfsgegevens zijn op die manier veilig voor evt security risks die op een Own Device staan.
Uitval van hardware kan een probleem zijn, maar valt in de praktijk mee. Werknemers zorgen beter voor hun eigen spullen dan die van de baas. Ook dat is een groot voordeel. Wij hebben al meerdere van dit soort architecturen geimplementeerd en het werkt over het algemeen uitstekend en kostenbesparend, het management čn de werknemers moeten er echter wel achter staan.