zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De vijf grootste e-mailmarketingblunders

19 mei 2011 - Nieuwe multimediale technologieën zorgen voor steeds meer mogelijkheden op het gebied van e-mailmarketing. Door alle toeters en bellen vergeten sommige marketeers echter wat werkelijk belangrijk is om goede resultaten te behalen. Emailvision beschrijft hieronder de grootste valkuilen in e-mailmarketingcampagnes.

1. Links naar onverwachte content


Vaak is het niet duidelijk waar een hyperlink naartoe linkt. Een link met "Meer informatie" die leidt naar een informatievideo kan frustratie opleveren. Maak daarom in de link al duidelijk waar het om gaat en gebruik bijvoorbeeld "Bekijk onze informatieve video". Zo weet de lezer precies weet wat hem te wachten staat. 

2. Onduidelijke afzender

Nog steeds komt het voor dat organisaties hun nieuwsbrief uitsturen onder afzendernamen als "Nieuwsbrief", "Communicatie" of "Admin". Een grote misstap aangezien de afzender van een bericht belangrijk is voor de lezer om te bepalen of een e-mail wel of niet geopend wordt. Zorg er daarom voor dat zowel het e-mailadres als de afzendernaam, bijvoorbeeld de bedrijfsnaam, herkenbaar is voor de ontvanger.
3. Lange zinnen en herhaling
Herhaling is belangrijk in marketing, maar je kunt het overdrijven. Veel marketeers gaan de fout in door boodschappen in nieuwsbrieven te blijven herhalen. De tijd die ontvangers nemen om een e-mail te lezen is erg kort. De essentie van een tekst moet direct duidelijk zijn. Dit doe je door korte en krachtige zinnen te gebruiken. Mocht het toch nodig zijn om uit te weiden, link dan naar informatie op de website. Dit geeft geïnteresseerden de mogelijkheid om zich verder te verdiepen. 

4. Verwarrend beeldmateriaal
Beeld communiceert beter dan tekst. Een grote valkuil is dat foto’s worden gebruikt die de lezer eerder afleiden dan de tekst versterken. Hieronder enkele tips voor passend beeldmateriaal:
• Gebruik geen drukke achtergrondfoto waardoor tekst slecht te lezen is.
• Plaats vooral kleine foto’s, eventueel met een link naar een grotere versie.
• Voorkom drukke bewegende beelden.
• Gebruik foto’s niet als opvulling. Beeld moet de tekst aanvullen of ondersteunen.
• Beperk het beeldgebruik tot één foto per bericht of aanbod. 

5. Hoofdletters en leestekens

Om tekstelementen in een e-mailcampagne te benadrukken zijn sommige marketeers geneigd om veel leestekens te gebruiken. De emotie achter leestekens kan echter volledig anders geïnterpreteerd worden dan de intentie is. Bovendien worden berichten met veel interpunctie vaak aangezien voor spam. Accentueer onderdelen daarom met de opmaak. Vermijd woorden of zinnen in hoofdletters, onnodig gebruik van apostrof en asterisk in een kop en meerdere uitroeptekens of vraagtekens achter een zin.

Meer richtlijnen en tips op het gebied van e-mailmarketing zijn te vinden in "Retentie E-mail Marketing voor Dummies". Het boek is gratis te downloaden.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 E-mailmarketing moet echt relevant zijn
 Eerste indruk is ook bepalend in e-mailmarketing
 Houd u aan de etiquette en behoud uw online lezers
 Vijf dingen die u niet moet doen als u relaties gaat mailen
 
 
reacties
 
Joline Keijzer  |   | 
19-05-2011
 | 
10:26 uur
Niet testen staat bij mij toch ook wel in de top 5. Of niet-werkende links, die zijn altijd nog erger dan niet duidelijke links....
rene landsheer  |   | 
19-05-2011
 | 
07:16 uur
De 5 grootste emailmarketingblunders en iedereen in cc zetten staat er niet bij????
Raymond Badoux  |   | 
19-05-2011
 | 
08:28 uur
Hoewel ik de bovenstaande vijf punten ook zeker niet slim vind, vallen ze wat mij betreft niet in de categorie ''grootste blunders''. Ik denk dan eerder aan zaken als:

- geen (duidelijk) doel bepalen voor de campagne
- geen (duidelijke) planning opzetten
- het succes van de campagne afhankelijk laten zijn van de inspanningen van één persoon in plaats van e.e.a. te integreren in de organisatie.

Volgens mij overstijgen deze zaken een kwestie als het gebruik van hoofdletters. Dat laatste is (net als de andere vier punten in het artikel) een praktische kwestie die eenvoudig gecorrigeerd kan worden en waarvan het (negatieve) effect in het niet valt bij de strategische vraagstukken ''doel'', ''planning'' en ''integratie''.
J Willems  |   | 
19-05-2011
 | 
11:07 uur
Nou moe, dit is ook een blunder, ik moet echt te veel doen om het boek te downloaden. De helft van de scripts wordt door onze server geblokkeerd als zijnde risico's.

Verder heb ik het gevoel dat ik in een muizeval loop. gelukkig ben ik een Kat!

Maar goed, we ploegen door ;-)

Hopelijk is de content de moeite waard
WIm  |   | 
19-05-2011
 | 
14:27 uur
De link naar dit boek is onduidelijk, er wordt een vraag gesteld die ik niet begrijp (10.000??)
En: Wordt een e-mailmarketingspecialist , met dt!!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10