19 mei 2011 -
Nieuwe multimediale technologieën zorgen voor steeds meer mogelijkheden op het gebied van e-mailmarketing. Door alle toeters en bellen vergeten sommige marketeers echter wat werkelijk belangrijk is om goede resultaten te behalen. Emailvision beschrijft hieronder de grootste valkuilen in e-mailmarketingcampagnes.
1. Links naar onverwachte content
Vaak is het niet duidelijk waar een hyperlink naartoe linkt. Een link met "Meer informatie" die leidt naar een informatievideo kan frustratie opleveren. Maak daarom in de link al duidelijk waar het om gaat en gebruik bijvoorbeeld "Bekijk onze informatieve video". Zo weet de lezer precies weet wat hem te wachten staat.
2. Onduidelijke afzender
Nog steeds komt het voor dat organisaties hun nieuwsbrief uitsturen onder afzendernamen als "Nieuwsbrief", "Communicatie" of "Admin". Een grote misstap aangezien de afzender van een bericht belangrijk is voor de lezer om te bepalen of een e-mail wel of niet geopend wordt. Zorg er daarom voor dat zowel het e-mailadres als de afzendernaam, bijvoorbeeld de bedrijfsnaam, herkenbaar is voor de ontvanger. 3. Lange zinnen en herhaling
Herhaling is belangrijk in marketing, maar je kunt het overdrijven. Veel marketeers gaan de fout in door boodschappen in nieuwsbrieven te blijven herhalen. De tijd die ontvangers nemen om een e-mail te lezen is erg kort. De essentie van een tekst moet direct duidelijk zijn. Dit doe je door korte en krachtige zinnen te gebruiken. Mocht het toch nodig zijn om uit te weiden, link dan naar informatie op de website. Dit geeft geïnteresseerden de mogelijkheid om zich verder te verdiepen.
4. Verwarrend beeldmateriaal Beeld communiceert beter dan tekst. Een grote valkuil is dat foto’s worden gebruikt die de lezer eerder afleiden dan de tekst versterken. Hieronder enkele tips voor passend beeldmateriaal:
• Gebruik geen drukke achtergrondfoto waardoor tekst slecht te lezen is.
• Plaats vooral kleine foto’s, eventueel met een link naar een grotere versie.
• Voorkom drukke bewegende beelden.
• Gebruik foto’s niet als opvulling. Beeld moet de tekst aanvullen of ondersteunen.
• Beperk het beeldgebruik tot één foto per bericht of aanbod.
5. Hoofdletters en leestekens
Om tekstelementen in een e-mailcampagne te benadrukken zijn sommige marketeers geneigd om veel leestekens te gebruiken. De emotie achter leestekens kan echter volledig anders geïnterpreteerd worden dan de intentie is. Bovendien worden berichten met veel interpunctie vaak aangezien voor spam. Accentueer onderdelen daarom met de opmaak. Vermijd woorden of zinnen in hoofdletters, onnodig gebruik van apostrof en asterisk in een kop en meerdere uitroeptekens of vraagtekens achter een zin.
Meer richtlijnen en tips op het gebied van e-mailmarketing zijn te vinden in "Retentie E-mail Marketing voor Dummies". Het boek is gratis te downloaden.
Hoewel ik de bovenstaande vijf punten ook zeker niet slim vind, vallen ze wat mij betreft niet in de categorie ''grootste blunders''. Ik denk dan eerder aan zaken als:
- geen (duidelijk) doel bepalen voor de campagne
- geen (duidelijke) planning opzetten
- het succes van de campagne afhankelijk laten zijn van de inspanningen van één persoon in plaats van e.e.a. te integreren in de organisatie.
Volgens mij overstijgen deze zaken een kwestie als het gebruik van hoofdletters. Dat laatste is (net als de andere vier punten in het artikel) een praktische kwestie die eenvoudig gecorrigeerd kan worden en waarvan het (negatieve) effect in het niet valt bij de strategische vraagstukken ''doel'', ''planning'' en ''integratie''.
J Willems
|
|
19
-
05
-
2011
|
11
:
07
uur
Nou moe, dit is ook een blunder, ik moet echt te veel doen om het boek te downloaden. De helft van de scripts wordt door onze server geblokkeerd als zijnde risico's.
Verder heb ik het gevoel dat ik in een muizeval loop. gelukkig ben ik een Kat!
Maar goed, we ploegen door ;-)
Hopelijk is de content de moeite waard
WIm
|
|
19
-
05
-
2011
|
14
:
27
uur
De link naar dit boek is onduidelijk, er wordt een vraag gesteld die ik niet begrijp (10.000??)
En: Wordt een e-mailmarketingspecialist , met dt!!