zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waarom personeelsinkrimpingen niet werken

23 januari 2003 - In veel sectoren in de economie zijn personeelsinkrimpingen aan de orde van de dag. Snijden in de personeelskosten moet de bedrijven er weer bovenop helpen. Maar helpt het ook?

Vaak niet, betoogt Coert Visser in een artikel op M@n@gement. Daarvoor zijn drie redenen te noemen.



1. Wel ontslaan, niet saneren
De echte problemen in de organisatie blijven ongemoeid.

2. Onvoorziene kosten van ontslagen zijn vaak torenhoog
Ontslagpremies, maar ook het naderhand opnieuw werven en aanstellen van nieuw personeel, rechtszaken en toenemende verzekersingspremies vallen hoger uit dan verwacht.

3. Te snel overgaan tot ontslag
Door personeel uitsluitend als kostenpost te beschouwen wordt onvoldoende rekening gehouden met de psychologische effecten op medewerkers.

Verantwoord reorganiseren
Het kan ook anders, toont Visser aan de hand van voorbeelden aan. Succesfactoren van bedrijven die zonder grote massa-ontslagen weer gezond werden zijn de volgende:

1. Plan preventief om ontslagen zo veel mogelijk te voorkomen
2. Pas eerst alternatieve mogelijkheden toe om kosten te besparen en opbrengsten te verhogen
3. Pas ontslagen pas als laatste redmiddel toe
4. En als je het doet, doe het dan goed

Artikel
Klik hier om het hele artikel te lezen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10