Onderneming moet ook innovatief zijn in kostenbesparing
16 mei 2011 -
De combinatie van kostenbesparingen en omzetgroei is en blijft een moeilijke opgave. Dat is de conclusie uit onderzoek van Deloitte onder directeuren van een aantal grote Amerikaanse ondernemingen. Kostenmanagement zal de komende jaren traditioneel tactische paden blijven volgen, wat volgens Deloitte een reden kan zijn waarom een relatief grote groep bedrijven er niet in slaagt om hun besparingsdoelstellingen te realiseren.
Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de directeuren verwacht dat de omzet de volgende twee jaar verder zal stijgen. 80 procent voegt daar direct aan toe dat tijdens die periode ook kostenbesparingen zullen worden doorgevoerd, veelal door maatregelen zoals de verkoop van activiteiten of de kostenreductie bij de informatica-infrastructuur.
Traditionele besparing levert te weinig op
Die traditionele kostenbesparingen blijken volgens Deloitte echter onvoldoende resultaten op te leveren, want 36 procent van de respondenten geeft toe zijn jaarlijkse doelstellingen op het gebied van kostenreductie niet gerealiseerd te hebben. "Er zal moeten worden gezocht naar structurele verbeteringen die meer duurzame voordelen opleveren en tegelijk groei mogelijk maken," aldus Deloitte. "De implementatie van die initiatieven valt wellicht duur uit, maar levert op lange termijn ongetwijfeld vruchten af."
Bron:Express.be