zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakelijke reiziger laat Nederlands hotel links liggen

16 mei 2011 - In 2010 hadden de Nederlandse hotels 19,2 miljoen gasten. Dat was 7,7 procent meer dan in 2009. Het aantal in 2010 is vergelijkbaar met dat in het recordjaar 2007, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het totale aantal hotelovernachtingen kwam in 2010 uit op 33,7 miljoen.

Het herstel in de hotelbranche is voor het grootste deel toe te schrijven aan het aantal niet-zakelijke overnachtingen. Dat groeide met ruim tien procent. Het aantal zakelijke hotelovernachtingen steeg met 3,3 procent beperkt. 



Ontwikkelingen in overnachtingen
Na een krimp in 2008 en 2009 trok het aantal hotelgasten in 2010 weer aan. De daling van het aantal gasten in 2008 was 3,8 procent en in 2009 bedroeg de krimp 3,5 procent. De afname van het aantal gasten in hotels hing samen met de economische recessie. Hierdoor kwamen vooral minder zakenlui naar hotels.
In 2010 steeg het aantal buitenlandse hotelgasten met 12,5 procent. Vooral het aantal gasten uit Amerika nam met 20,3 procent sterk toe. Daar stond echter een afname van vergelijkbare grootte tegenover in de twee daaraan voorafgaande jaren. Het aantal gasten is daarmee in 2010 op vrijwel hetzelfde niveau als in 2007.
Een van de weinige landen die een ander patroon laten zien, is België. De laatste negen jaar is het aantal hotelgasten uit België alleen maar toegenomen. Ook het aantal Britse gasten is weer iets gestegen. 

Bezettingsgraad
Hoewel het aantal gasten weer op het niveau is van 2007 blijft de bezetting van de hotels nog iets achter. Ten opzichte van 2009 is de bezetting gegroeid van 43 naar 44 procent. In 2007 was de gemiddelde bezetting echter nog 48 procent. Hiervoor zijn twee oorzaken aan te geven. Ten eerste steeg het aantal hotelovernachtingen minder snel dan het aantal hotelgasten. En ten tweede is de beschikbare capaciteit toegenomen. In 2010 waren er in hotels gemiddeld 208.000 bedden beschikbaar. Dit is een recordaantal en ruim zes procent meer dan in 2007.


Bron: Zakenreis.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hotelkamer op zakelijke bestemmingen duurder
 Reisagent beďnvloedt hotelkeuze
 De twaalf beste hotels ter wereld voor de zakelijke reiziger
 Manager slaapt steeds minder vaak in hotel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10