zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Afrika steeds aantrekkelijker voor buitenlandse investeerders

16 mei 2011 - Investeerders over de hele wereld zien in Afrika een enorm groeipotentieel. Dat is de conclusie uit de Africa Attractiveness Survey van Ernst & Young . Naast een analyse van investeringen in Afrika in de afgelopen tien jaar, geeft de survey inzicht in de visie en vooruitzichten van ruim 562 directeuren van internationale ondernemingen.

Het aantal directe buitenlandse investeringen in Afrika is de afgelopen acht jaar gestegen van 338 nieuwe projecten in 2003 naar 633 projecten in 2010 (+87 procent). Voor de komende jaren wordt een forse verdere groei verwacht, waarbij de toestroom van directe buitenlandse investeringen in Afrika in 2015 een niveau van circa 150 miljard dollar  zal bereiken. 



Lange termijn vooruitzichten
Ook de vooruitzichten voor de lange termijn lijken gunstig. 42 procent van de ondervraagden overweegt verdere investeringen in Afrika en nog eens negentien procent geeft aan de investeringsactiviteiten te willen continueren. Vooral bedrijven die al eerder hebben geïnvesteerd in Afrika en deze regio een geïntegreerd onderdeel hebben gemaakt van hun totale investeringsstrategie, staan hier positief tegenover.
Sietse Louwerse van Ernst & Young Transaction Advisory Services: 'Directe buitenlandse investeringen zijn een belangrijke bron van lange termijn financiering voor infrastructuurinitiatieven en zijn daarmee een aanjager voor duurzame groei in heel Afrika. En er komt nog veel meer aan. Afrika is een van de gebieden met de sterkst stijgende economische groeicijfers en de hoogste rendementen op investeringen ter wereld."

Groeiende belangstelling voor Afrika in opkomende markten

Vooral in opkomende markten zien we dat Afrika steeds aantrekkelijker wordt beoordeeld. In acht jaar tijd zijn de investeringen in Afrika door ondernemingen uit deze markten gestegen van 100 nieuwe projecten in 2003 naar 240 in 2010. Driekwart van de ondervraagde investeerders uit opkomende markten geeft aan dat Afrika de afgelopen drie jaar een aantrekkelijker gebied is geworden voor investeringen. Ook over Afrika's investeringspotentieel op de lange termijn laten zij zich steeds positiever uit. Investeerders uit ontwikkelde markten stellen zich in vergelijking met die in opkomende markten wat voorzichtiger op tegenover Afrika. Desondanks vertegenwoordigen zij nog steeds verhoudingsgewijs het grootste aandeel van de investeringen in Afrika, niet alleen op het gebied van natuurlijke hulpbronnen maar ook in diverse andere sectoren. 

Grondstoffenwinning niet langer het middelpunt

Grondstoffenwinning wordt nog steeds gezien als een belangrijke investeringssector in Afrika, met het grootste groeipotentieel voor de komende vijf jaar. Echter ook andere sectoren worden gezien als aantrekkelijke investeringsopties, zoals toerisme en consumentenproducten (beide vijftien procent), bouwnijverheid (veertien procent) en telecommunicatie (dertien procent). Deze sectoren profiteren van een toenemende vraag naar hun producten door de groeiende middenklasse in Afrika.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cybercriminelen misbruiken WK voetbal in Qatar nu al voor internetfraude
 Ondernemen zonder grenzen: kans voor ondernemer met internationale ambitie
 Nederland is aantrekkelijk voor durfkapitalisten
 Groeipotentieel India stijgt door buitenlandse investeringen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10