Interne organisatie en manager grootste obstakels bij online marketing
13 mei 2011 -
Meer dan de helft van de marketeers (53,5 procent) noemt de inrichting van de eigen organisatie een van de grootste uitdagingen als het gaat om online marketing. In het verlengde daarvan ervaren marketeers het management (28,5 procent) en de samenwerking met de ICT afdeling (25,9 procent) ook als grote struikelblokken.
Daarnaast blijft het aantal marketeers met gebrek aan expertise opvallend hoog (62,1 procent). Dat blijkt uit Het Online Marketing Onderzoek dat NIMA en De Vos & Jansen voor het tweede jaar op rij hebben uitgevoerd onder 340 marketeers om de inzet van online marketing in Nederland in kaart te brengen.
Meer doen met social media
Social media behoort inmiddels, samen met websites (96,5 procent) en e-mail/nieuwsbrieven marketing (76,5 procent) tot de meest ingezette vormen van online marketing. Dat is een stijging van veertien procent ten opzichte van vorig jaar. Feit blijft dat ruim tweederde van de marketeers er meer aandacht aan zou willen besteden. Capaciteit, draagvlak binnen de organisatie en expertise vormen echter knelpunten. Andere aandachtspunten voor marketeers zijn search engine optimization (30,8 procent) en de inzet van e-mail/nieuwsbrieven marketing (29,1 procent).
Groeiende belangstelling mobile marketing
Ontwikkelingen die marketeers in de gaten houden liggen vooral op het gebied van mobile marketing; augmented reality, apps, location-based services. Dat wordt bevestigd door de uitkomst dat 60 procent van de marketeers zich reeds heeft verdiept in de concrete toepassingsmogelijkheden en ongeveer hetzelfde percentage aangeeft dat mobile marketing de toekomst heeft. Daarentegen zijn er nog weinig marketeers die deze vorm van online marketing inzetten; slechts 18,5 procent. Maar de verwachtingen zijn hoopvol, want 37,2 procent van de respondenten geeft aan dat ze mobile marketing graag meer willen gaan inzetten.