12 mei 2011 -
Wilt u weten hoe betrokken uw medewerker is? Luister dan naar zijn woordkeuze: gebruikt hij de wij- of de ik-vorm? Zegt hij of zij: ‘wij leveren IT-diensten’, of ‘ik werk in een bedrijf dat IT-diensten levert’? Die eerste medewerker moet u vasthouden!
Dat schrijft 6Minutes.be op basis van onderzoek van Kenexa. De ‘wij’-zeggers zullen meer investeren in de relatie met de onderneming en langer aan boord blijven. Ze staan ook positiever tegenover boodschappen van het management en zullen bijvoorbeeld gemakkelijker aanvaarden dat besparingen nodig zijn om de zaak overeind te houden.
Drie factoren
In Amerika is al vastgesteld dat ongeïnteresseerde, niet betrokken personeelsleden vijf keer minder opbrengen voor hun aandeelhouders. Betrokkenheid is niet zonder reden een vaak onderzocht fenomeen. Drie factoren bepalen of een werknemer zich betrokken voelt: mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling, erkenning en vertrouwen in het senior management.
Bron:6Minutes