zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bouwen aan vertrouwen – belangrijker dan ooit

10 mei 2011 - Torenhoge bonussen. Leiders die vooral hun eigen belang op het oog hebben. Kortetermijnbeleid. Het vertrouwen in mensen aan de top houdt door dit soort zaken niet echt over. En dat, terwijl vertrouwen een cruciale rol vervult als het gaat om het behalen van resultaten. Hoeveel vertrouwen geniet u eigenlijk? En kunt u dat vergroten?

Op die vragen gaat Jan Kuipers, directeur van FranklinCovey Benelux en auteur van ‘Menskracht – Covey’s 8ste eigenschap in de praktijk’, in dit artikel in. 



Belang van vertrouwen
Het belang van vertrouwen is nooit duidelijker geworden dan in de huidige economische crisis. Dingen gaan mis op het moment dat vertrouwen ontbreekt – en goed mis ook. Daarmee is het een cruciale component voor het beleid van organisaties. Het bijzondere van vertrouwen is dat het zowel positief als negatief uit kan werken. 

Levenssap
Zoals Stephen M.R. Covey schreef in zijn boek ‘De snelheid van vertrouwen’: als vertrouwen ontbreekt, gaan dingen traag en tegen hoge kosten. Is het echter aanwezig, dan gaan dingen snel en gaan de kosten flink omlaag. Met andere woorden: vertrouwen is het smeermiddel in de samenleving en de economie. Het is het ‘levenssap’ in organisaties, iets dat de sfeer kan maken en breken, en dat resultaten binnen handbereik brengt. 

Schade
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Met een verkeerd woord of een foute actie kunt u in een klap een goede relatie om zeep helpen, en het duurt jaren om de schade weer te herstellen – als dat ooit nog gebeurt. Het vestigen van vertrouwen en het uitbouwen daarvan is voor managers dan ook een must. Iets wat voortdurend bewaakt moet worden. Het goede nieuws is dat u eraan kunt werken. Of mensen u vertrouwen of niet, hebt u helemaal zelf in de hand. 

Geloofwaarheid

Geloofwaardigheid betekent dat u als manager vier vragen moet kunnen beantwoorden:

1 Ben ik congruent?

Alles wat ik zeg, is dat in lijn met wat ik doe?
Alles wat ik denk, is dat in lijn met wat ik zeg en doe?
Alles wat ik voel, is dat in lijn met wat ik zeg en doe? 

2 Wat is mijn agenda?

Waarom doe ik wat ik doe? Kloppen mijn intenties met dat wat het voor anderen lijkt te zijn? Doe ik mee aan politieke spelletjes? Heb ik een verborgen agenda? 

3 Ben ik (nog) relevant?

Zijn mijn kennis en ervaring op dit moment nog relevant? Weet ik leiding te geven aan de verschillende culturen binnen de organisatie? Ken ik het nut en de toepassing van sociale netwerken? 

4 Wat is mijn staat van dienst?
Wat is mijn trackrecord? Win ik daarmee vertrouwen? Kan ik aantonen dat ik de juiste persoon ben voor deze klus? 

Gedrag

Daarnaast speelt bij vertrouwen natuurlijk ook gedrag een rol. In het eerder genoemde boek noemt Stephen M.R. Covey dertien vormen van gedrag die vertrouwen versterken. Door die bewust in te zetten bent u als manager in staat het vertrouwen in u te laten groeien. U kunt dus bewust werken aan vertrouwen door de volgende vormen van gedrag te laten zien:
1 Wees rechtdoorzee
2 Toon respect
3 Creëer transparantie
4 Zet fouten recht
5 Toon loyaliteit
6 Boek resultaten
7 Verbeter uzelf
8 Zie de realiteit onder ogen
9 Schep duidelijkheid over verwachtingen
10 Leg verantwoording af
11 Eerst luisteren, dan pas praten
12 Kom toezeggingen na
13 Draag vertrouwen uit

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven die milieuclaims waarmaken scoren winst en vertrouwen
 33 adviezen om vertrouwen te herstellen
 Vier stappen om het vertrouwen van uw team terug te winnen
 Beleggers willen bescheiden en vriendelijke topman
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10