10 mei 2011 -
Torenhoge bonussen. Leiders die vooral hun eigen belang op het oog hebben. Kortetermijnbeleid. Het vertrouwen in mensen aan de top houdt door dit soort zaken niet echt over. En dat, terwijl vertrouwen een cruciale rol vervult als het gaat om het behalen van resultaten. Hoeveel vertrouwen geniet u eigenlijk? En kunt u dat vergroten?
Op die vragen gaat Jan Kuipers, directeur van FranklinCovey Benelux en auteur van ‘Menskracht – Covey’s 8ste eigenschap in de praktijk’, in dit artikel in.
Belang van vertrouwen
Het belang van vertrouwen is nooit duidelijker geworden dan in de huidige economische crisis. Dingen gaan mis op het moment dat vertrouwen ontbreekt – en goed mis ook. Daarmee is het een cruciale component voor het beleid van organisaties. Het bijzondere van vertrouwen is dat het zowel positief als negatief uit kan werken.
Levenssap
Zoals Stephen M.R. Covey schreef in zijn boek ‘De snelheid van vertrouwen’: als vertrouwen ontbreekt, gaan dingen traag en tegen hoge kosten. Is het echter aanwezig, dan gaan dingen snel en gaan de kosten flink omlaag. Met andere woorden: vertrouwen is het smeermiddel in de samenleving en de economie. Het is het ‘levenssap’ in organisaties, iets dat de sfeer kan maken en breken, en dat resultaten binnen handbereik brengt.
Schade
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Met een verkeerd woord of een foute actie kunt u in een klap een goede relatie om zeep helpen, en het duurt jaren om de schade weer te herstellen – als dat ooit nog gebeurt. Het vestigen van vertrouwen en het uitbouwen daarvan is voor managers dan ook een must. Iets wat voortdurend bewaakt moet worden. Het goede nieuws is dat u eraan kunt werken. Of mensen u vertrouwen of niet, hebt u helemaal zelf in de hand.
Geloofwaarheid
Geloofwaardigheid betekent dat u als manager vier vragen moet kunnen beantwoorden:
1 Ben ik congruent?
Alles wat ik zeg, is dat in lijn met wat ik doe?
Alles wat ik denk, is dat in lijn met wat ik zeg en doe?
Alles wat ik voel, is dat in lijn met wat ik zeg en doe?
2 Wat is mijn agenda?
Waarom doe ik wat ik doe? Kloppen mijn intenties met dat wat het voor anderen lijkt te zijn? Doe ik mee aan politieke spelletjes? Heb ik een verborgen agenda?
3 Ben ik (nog) relevant?
Zijn mijn kennis en ervaring op dit moment nog relevant? Weet ik leiding te geven aan de verschillende culturen binnen de organisatie? Ken ik het nut en de toepassing van sociale netwerken?
4 Wat is mijn staat van dienst? Wat is mijn trackrecord? Win ik daarmee vertrouwen? Kan ik aantonen dat ik de juiste persoon ben voor deze klus?
Gedrag
Daarnaast speelt bij vertrouwen natuurlijk ook gedrag een rol. In het eerder genoemde boek noemt Stephen M.R. Covey dertien vormen van gedrag die vertrouwen versterken. Door die bewust in te zetten bent u als manager in staat het vertrouwen in u te laten groeien. U kunt dus bewust werken aan vertrouwen door de volgende vormen van gedrag te laten zien:
1 Wees rechtdoorzee
2 Toon respect
3 Creëer transparantie
4 Zet fouten recht
5 Toon loyaliteit
6 Boek resultaten
7 Verbeter uzelf
8 Zie de realiteit onder ogen
9 Schep duidelijkheid over verwachtingen
10 Leg verantwoording af
11 Eerst luisteren, dan pas praten
12 Kom toezeggingen na
13 Draag vertrouwen uit