Eigen verantwoordelijkheid doet wonderen voor de productiviteit
6 mei 2011 -
Mensen willen het gevoel hebben dat ze zelf invloed uit kunnen oefenen op hun leven en toekomst. Niet alleen privé, maar ook op het werk. Het is dus geen verrassing dat uit onderzoek van het Tippie College of Business blijkt dat werknemers met veel eigen verantwoordelijkheid gemotiveerder en productiever zijn.
Welke factoren dragen hier aan bij? Hoofdonderzoeker Scott Seibert zette er vier op een rij:
1. Prestatiemanagement
Managers delen informatie, delegeren, betrekken medewerkers bij het besluitvormingsproces, geven opleidingskansen en de werknemers krijgen goed betaald. Onder deze omstandigheden voelen werknemers zich betrokken bij de organisatie en hebben ze het gevoel dat ze persoonlijk bijdragen aan de succesen.
2. Sociale ondersteuning
Managers geven de werknemers het gevoel dat ze gewaardeerd worden en stimuleren medewerkers hun collega’s even goed te waarderen en het belang van ieders bijdrage te zien.
3. Effectief leiderschap
Een effectieve leider is een manager die inspireert, zinnige feedback geeft en een goed voorbeeld is. Hij of zij geeft mensen het gevoel dat ze goed zijn in wat ze doen en helpt ze betekenis vinden in hun werk.
4, Uitdagend werk
Werknemers krijgen uitdagende projecten en volop ontwikkelmogelijkheden.
Vrijheid en verantwoordelijkheid
De managers die meededen aan de diverse onderzoeken waarop deze conclusies gebaseerd zijn, stelden dat mensen die het gevoel hadden invloed te hebben op hun werk innovatiever zijn en vaker op eigen initiatief problemen oplossen. Medewerkers met veel eigen verantwoordelijkheid en vrijheid zijn bovendien gelukkiger, nemen minder snel ontslag, ervaren minder stress en zijn minder vaak ziek. Ze zijn creatiever en presteren beter. Niet alleen individueel maar ook als team. Deze effecten bleken het duidelijkst in de zakelijke dienstverlening.
Bron:Management Issues
Logisch dat veel werknemers weinig verantwoordelijkheid krijgen. De reden is dat de meeste mensen binnen organisatie simpelweg niet capabel genoeg zijn.
Wel leuk zo'n studie maar je kunt niet iedereen verantwoordelijkheden geven.
Hopelijk helpt dit onderzoek om de manager die hier sceptisch tegenover staat op andere gedachten te krijgen. Ik hanteer nog altijd de stelregel: als je mensen als kinderen behandelt, gedragen ze zich als kinderen. Ik ben ook groot voorstander om meer verantwoordelijkheid en vrijheid bij de werknemer neer te leggen. Echter de mate waarin en wijze waarop is afhankelijk van het ''soort'' medewerker. Het rapport geeft al aan dat de effecten het duidelijkst in de zakelijke dienstverlening te zien waren. Dat klopt ook wanneer je in ogenschouw neemt hoe deze werknemer normaliter in zijn werk staat. Dat is heel anders dan de medewerker die het ''handenwerk'' doet. Zij hebben naast waardering en een goede betaling andere zaken nodig om zich (meer) betrokken te voelen bij de organisatie. Ik ben van mening dat iedereen beter gaat presteren wanneer ze zich gewaardeerd voelen en meer verantwoordelijkheid krijgen. Meer verantwoordelijkheid leggen bij de medewerker voor het werk wat hij/zij moet doen heeft al effect. Wanneer een medewerker niet capabel genoeg is om deze verantwoordelijkheid te dragen zit hij/zij niet op de juiste plek en zegt dat meer over het management dan over de capaciteiten van de medewerker.
J.J. de Jong
|
|
9
-
05
-
2011
|
14
:
59
uur
@M Dedden: ben het wel eens met de conclusie, maar er is geen nieuws onder de zon. De ''study'': ''Seibert and coauthors examined more than 140 previous studies on psychological empowerment in the workplace published since 1995 that involved thousands of workers.'' Dus vooral herinterpretatie van eerdere studies.
En dat illustreert ook precies waar het over gaat: hoe krijg je de boodschap bij relevante managers?