Steeds meer bedrijven hebben duurzaamheidsstrategie
3 mei 2011 -
MVO-programma’s worden steeds gebruikelijker. Toch heeft bijna een derde van de bedrijven wereldwijd nog geen strategie voor duurzame groei. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG. Inmiddels heeft 62 procent een duurzaamheidsstrategie. In 2008 gold dat voor iets meer dan de helft van de organisaties.
Beursgenoteerde bedrijven hebben vaker een dergelijke strategie (bijna 80 procent) dan kleinere ondernemingen (iets minder dan 50 procent). Van de organisaties die nog geen duurzaamheidsstrategie hebben, verwachten zeven van de tien die binnen maximaal vijf jaar te hebben; een kwart heeft er geen tijdframe aan verbonden. Toch gelooft bijna de helft van de ondervraagde directeuren en managers dat duurzaamheidsprogramma’s bij zullen dragen aan de winst, ofwel door kostenreductie ofwel door een hogere winstgevendheid.
Effecten meten
Veel bedrijven weten wel wat ze op strategisch niveau moeten doen, maar hebben hulp nodig in het vormgeven van de strategische modellen en informatiesystemen. Dergelijke modellen zijn weer nodig om vast te stellen hoe effectief ze daadwerkelijk zijn in het reduceren van hun CO2-uitstoot, het kunnen vergelijken van hun plannen met die van de concurrentie en het optimaliseren van hun bedrijfsvoering om te voldoen aan de veranderende regelgeving.
Internationale regelgeving
Een strategie die gebaseerd is op meetbaarheid en analyses is essentieel om de financiële resultaten te kunnen bepalen, helemaal nu de regelgeving en heffingen op energieverbruik alleen maar toenemen. Tweederde van de respondenten is dan ook voorstander van internationale regulering. Deze zou de complexiteit en kosten van het voldoen aan allerlei uiteenlopende nationale en lokale eisen immers verlagen.
Bron:Management Issues
En zo hebben wij onlangs watervrije urinoirs geďnstalleerd. Een stankvrije oplossing, nauwelijks onderhoud en een enorme besparing op waterkosten en onderhoudskosten. Dat spul van urinowa.nl vind je ook door heel Duitsland, zoals Tank und Rast.
Alleen al in Nederland wordt jaarlijks voor zo’n 416.000 bomen aan poststukken geprint en verstuurd aan circa 7 miljoen huishoudens. Planken vol ordnermappen met daarin documenten van overheid, energieleverancier, telecomaanbieder, bank, verzekeraar en werkgever.
Sinds juli 2010 zijn digitale documenten in alle opzichten wettelijk en dus ook juridisch gelijkgesteld aan de traditionele papieren tegenhanger. Hiermee wordt het voor bedrijven mogelijk informatie en documenten 100% papierloos aan te bieden aan eindklanten.
Door documenten – wij noemen dit een online klantdossier - in het vervolg digitaal beschikbaar te stellen aan eindklanten kunnen forse besparingen worden gerealiseerd. Door te stoppen met fysiek printen en distribueren van papier (post), zal de enorme papierberg die dit ten gevolge heeft met daaraan gekoppelde CO2 uitstoot op termijn verdwijnen.
Daarnaast kunnen aanzienlijke kosten worden bespaard aangezien aan een traditioneel poststuk al gauw tussen de 1-3 euro kost, terwijl een digitaal document slecht enkele centen kost. Hiermee kan een bedrijf al snel 65% kostenvoordeel behalen!
Andere voordelen van een online klantdossier:
In geval een document wordt toegevoegd aan een klantdossier, kan er actief geďnformeerd worden door bijvoorbeeld het versturen van een e-mail, SMS of een bericht in de socialmedia omgeving als twitter of facebook.
Afhankelijk van het documentsoort, bijvoorbeeld en factuur kan direct een online betaling volgen of bij het aanbieden van een overeenkomst een (juridisch)akkoord worden gegeven door het online plaatsen van een digitale handtekening.
Allerlei nieuwe toepassingsmogelijkheden die de hedendaagse ICT en wetgeving mogelijk maken, met als resultaat dat de enorme papierberg met daaraan gekoppelde CO2 uitstoot op termijn in zijn geheel verdwijnen.
Duurzaam ondernemen in strategie en uitvoering ligt daarmee voor bedrijven vaak dichterbij dan in eerste instantie wordt gedacht.