2 mei 2011 -
Uit recent onderzoek van MarketingMonday blijkt dat de gemiddelde CEO in zeer beperkte mate gebruik maakt van social media. Slechts 28 procent van de Nederlandse CEO’s van aan de AEX en AMX genoteerde bedrijven, heeft een account op een van de onderzochte platformen.
LinkedIn is het populairste platform onder CEO’s met een gebruik van 26 procent. De overige onderzochte platformen (Facebook zes procent, Hyves één procent en Twitter één procent) worden nauwelijks ingezet door de top van het Nederlandse bedrijfsleven.
Opvallend
Opvallende resultaten, zeker vergeleken met recent onderzoek door Forrester, waaruit blijkt dat maar liefst 79 procent van de Nederlanders bij een of meerdere social media platformen is aangesloten. MarketingMonday onderzocht in februari van dit jaar in welke mate CEO’s van grote Nederlandse bedrijven profiteren van de voordelen die social media voor directies te bieden hebben. Deze resultaten zijn vervolgens vergeleken met het gebruik van social media door Amerikaanse CEO’s. In Nederland werden de CEO’s en CFO’s van de aan AEX en AMX genoteerde bedrijven onder de loep genomen. In de Verenigde Staten werd gekeken naar de CEO’s van de Fortune 100 en van de 100 snelst groeiende bedrijven volgens CNNMoney.com.
De resultaten
Enigszins tegen de verwachting in, blijkt de Nederlandse CEO een kleine voorsprong te hebben op zijn Amerikaanse collega. Met name LinkedIn wordt door de Nederlandse CEO vaker ingezet dan in de VS (respectievelijk 26 procent en acht procent). Het gebruik van de overige platformen is ongeveer gelijk. Slechts zes procent van de Nederlandse CEO’s is actief op Facebook, tegenover zeven procent in de VS. Van Twitter maakt in Nederland één procent van de CEO’s gebruik, tegenover twee procent in de VS. We kunnen dus concluderen dat de meeste CEO’s nog niet overtuigd zijn van de voordelen van social media.