29 april 2011 -
Zeventien procent van de Nederlandse beroepsbevolking die in 2010 aan een (nieuwe) baan is begonnen, geeft aan deze te hebben gevonden via bekenden en/of het eigen netwerk. Het netwerk wordt gevolgd door het uitzendbureau (elf procent) en open solliciteren (tien procent).
Slechts één procent van de baanwisselaars heeft in 2010 een baan via social media gevonden. Nieuwkomer in de top tien van meest effectieve kanalen is de zoekmachine. Dit blijkt uit analyses van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group, uitgevoerd in opdracht van succesvolwerven.nl onder 3.911 mensen die in 2010 van baan veranderden.
Effectiviteit UWV WERKbedrijf zeer bescheiden
Eén op de zes werknemers in Nederland heeft de (nieuwe) baan gevonden via bekenden/netwerk; in 2009 was dit nog één op de vijf werknemers. Bekenden/netwerk wordt als effectieve bron voor het vinden van een (nieuwe) baan gevolgd door het uitzendbureau (elf procent) en de open sollicitatie (tien procent). Beide zijn, in vergelijking met het voorgaande jaar, gestegen in effectiviteit.
Hoewel het aantal werknemers dat een baan via het UWV WERKbedrijf heeft gevonden in 2010 met twee procent gestegen is, wijst slechts een beperkt aantal (vier procent) baanveranderaars het UWV WERKbedrijf aan als het kanaal waardoor zij succesvol aan een (nieuwe) baan zijn gekomen. Ook het re-integratiebureau is voor de baanwisselaar slechts in beperkte mate effectief gebleken bij het vinden van (ander) werk (één procent).
Krant is nog opvallend effectief
De krant/dagblad nog steeds effectiever dan zoekmachines en social media
Voor één op de twintig baanveranderaars is de krant en/of het dagblad succesvol gebleken. Hierdoor belanden kranten en dagbladen als effectieve bron op de zesde plaats. Kranten en dagbladen spelen nog steeds een rol van betekenis bij het vinden van een (nieuwe) baan. Dit geldt echter niet meer voor vakbladen en tijdschriften, bedrijfspresentaties en/of open dagen, de Gouden Gids en teletekst. Andere grote dalers van 2010 zijn het werving- en selectiebureau, headhunters en advertenties in de winkel.
Internet beheerst de top drie
Binnen de top tien van meest effectieve bronnen worden drie plaatsen bezet voor kanalen binnen Internet. De vacaturesite heeft één op de tien Nederlandse werknemers geholpen aan een (nieuwe) baan, en voor zowel de bedrijvensite als de search engines geldt dat voor één op de vijfentwintig werknemers. Hiermee hebben search engines zoals Google.nl aan effectiviteit gewonnen, en belandden in 2010 voor de eerste keer in de top tien meest effectieve bronnen. De effectiviteit van social media op het vinden van (ander) werk is in 2010 onveranderd gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar. In beide jaren gaf één procent van de baanwisselaars aan dat sociale netwerken voor hen effectief waren voor het vinden van (nieuw) werk.
Deze getallen zijn interessant om trends te zien, echter in de praktijk is lastig te destilleren welke bron heeft geleid tot een nieuwe baan. Veelal worden meerdere kanalen ingezet.
Bijvoorbeeld iemand ziet een vacature online, kijkt op de corporate website van het bedrijf, gaat na wie in zijn netwerk een relatie heeft met dit bedrijf via sociale netwerken en zoekt via searchengines naar meer informatie over het bedrijf. Het is voor bedrijven dus noodzaak om zich op meerdere kanalen te manifesteren.
Overigens is het zo dat het via-via kanaal( referral) in andere landen een veel groter aandeel heeft. In de US komt meer dan 50 procent hiermee aan een nieuwe baan en in Italie zelfs nog meer. Een land als Nederland, waar de penetratie van sociale netwerken erg hoog is, zal het aandeel snel stijgen.