28 april 2011 -
Het European Trusted Brandsonderzoek 2011 van Reader's Digest laat zien dat Nederlanders steeds minder trouw zijn aan merken. Jarenlang voerde Opel in Nederland de lijst aan in de categorie auto's. Dit jaar moet het de koppositie verrassend afstaan aan Toyota. En KPN - al jaren favoriet in de categorie telecomaanbieders - voelt de hete adem van Vodafone en T-Mobile in de nek.
Reader's Digest-hoofdredacteur Oele Steenks: "Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Je ziet dat het behouden van een verworven koppositie moeilijker is dan ooit. In de strijd om de gunst van de consument moeten merken alle zeilen bijzetten." Reader's Digest onderzoekt jaarlijks op Europees niveau de merkvoorkeur van consumenten in twintig productcategorieën, waaronder auto's, computers, banken, verzorgingsproducten en reisorganisaties. In elk land is een aantal lokale categorieën toegevoegd. In Nederland zijn achttien extra productcategorieën in het onderzoek opgenomen.
Nek-aan-nekrace
V&D verslaat concurrent Hema nipt als beste warenhuis. Becel wint het in de categorie margarine van Blue Band. Een echte nek-aan-nekrace is het bij de opticiens en audiciens. Brillenspeciaalzaak Pearle krijgt van de Nederlandse consument een fractie meer vertrouwen dan Hans Anders. Bij de hoortoestelspecialisten trekt Schoonenberg met een minimaal verschil aan het langste eind ten faveure van Beter Horen. Tenslotte wint Royal Canin het in de categorie Pet food van Whiskas, Eukenuba en Pedigree Pal.
Opmerkelijke uitkomsten
- Nivea en Nokia domineren als meest betrouwbare merk in vijftien van de zestien landen
- Visa is in veertien landen de meest betrouwbare creditcard
- In de categorieën internetprovider, bank, reisorganisatie en benzinestation winnen overwegend lokale spelers.