28 april 2011 -
Volgens onderzoek van Salary.com verspilt de gemiddelde werknemer maar liefst 2,09 uur van zijn werkdag, en daar zijn lunch en pauzes niet bij inbegrepen. Vooral het internet blijkt verleidelijk. Gelukkig zijn er heel veel mensen die zich gespecialiseerd hebben in productiviteit en time management.
Forbes verzamelde een aantal tips van deze goeroes die ook u zullen helpen uw dag productiever te besteden.
1. Wees uw e-mail de baas
Kost het u minder dan twee minuten om een e-mail weg te gooien of te beantwoorden, doe het dan meteen. Zet uw e-mailnotificatie uit zodat u niet om de paar minuten gestoord wordt door een knipperend envelopje. Stuur minder e-mail, zodat u ook minder ontvangt. Houd uw e-mail kort. Indien mogelijk: check uw e-mail dan slechts een paar keer per dag, op vaste momenten.
2. Zet uw gedachten enkele keren per dag op een rijtje
U hoeft niet in lotushouding te gaan zitten mediteren, maar een wandelingetje maken of zelfs alleen maar even weg van uw computer helpen om helder te blijven en u met hernieuwde energie te kunnen concentreren op uw werk.
3. Gebruik to-do lijsten
Schrijf alles op wat u moet doen. Zo ligt u ‘s nachts niet te piekeren over dingen die u misschien vergeten bent. Deskundigen raden aan meerdere lijsten bij te houden, inclusief eentje waarop de maximaal drie dingen staan die u die dag per se moet doen. Delegeer waar u kunt, en wees realistisch over de hoeveelheid werk die u per dag kunt verzetten.
4. Maak tijd voor creativiteit
Het doel van time management is om tijd vrij te maken voor diepere denkprocessen. Probeer iedere dag tijd in te plannen voor creativiteit. Zet op die momenten uw telefoon, deurbel en e-mail uit.
5. Vermijd onnodige vergaderingen
Wees rigoureus als het aankomt op uw tijd. Zeg nee tegen elke vergadering die niet echt noodzakelijk is.
6. Doe niet aan multitasking
Doe één ding tegelijk en wijd u in tijdspannes van maximaal een uur slechts aan een taak.
7. Ruim uw bureau op
Besteed het laatste kwartier van uw werkdag aan het opruimen van uw bureau. Gooi weg wat u niet nodig hebt, archiveer de rest. Tip: laat ieder vel papier slechts eenmaal door uw handen gaan. Doe ermee wat u moet doen en ga verder met het volgende.