27 april 2011 -
Wilt u succesvol zijn als manager, dan moet u weten wat uw mensen nodig hebben om goed te functioneren. Toch stellen managers zelden die ene belangrijke vraag: wat ze kunnen doen om de medewerkers effectiever te laten zijn. Dit stellen Linda Hill en Kent Lineback in de Harvard Business Review.
De antwoorden kunnen ook nogal ontmoedigend zijn. Medewerkers weten bijvoorbeeld niet wat ze nodig hebben en vinden het allemaal wel goed zoals het is. Ook kunnen hun antwoorden betrekking hebben op zaken waar u als manager niets aan kunt doen, zoals persoonlijke problemen, bedrijfsprocessen die u niet kunt veranderen, klachten over collega’s of verzoeken om meer loon waar u geen gehoor aan kunt of wilt geven.
Kritiek
U zult antwoorden krijgen die impliciet of expliciet kritiek omvatten op uw eigen functioneren. Antwoord hierop door uw handelswijze te verduidelijken, maar ga niet in de verdediging. Geef fouten toe indien dat gerechtvaardigd is. Laat in ieder geval weten dat u over de vraag na zult denken en de eerlijkheid en openheid van de medewerker waardeert.
Luisteren
Overleg, luister, leg uit, begeleid en boven alles, begrijp wat de persoon of de groep u duidelijk wil maken. Als u de processen niet kunt veranderen en/of geen loonsverhoging toe kunt wijzen, leg dan uit waarom niet. Bent u het niet eens met wat u te horen krijgt, maak dit dan op een respectvolle manier duidelijk. Grijp de gelegenheid aan om van elkaar te leren.
Aan de slag
U kunt natuurlijk ook antwoorden krijgen waar u wel mee aan de slag kunt om uw medewerkers effectiever te laten functioneren. Om deze toe te passen is overleg nodig, moet u goed luisteren en soms ook zelf dingen veranderen. Misschien moet u een stapje terug doen en de mensen hun werk laten doen of moet u juist meer de handen uit de mouwen steken. Misschien moeten sommige werkprocessen wel veranderen of moet u met collega’s gaan praten om een betere samenwerking mogelijk te maken. Al deze zaken zijn relatief eenvoudig te realiseren maar kunnen een groot verschil maken. Ook als u op echt grote problemen stuit waar u niet direct een oplossing voor heeft, zal het onderlinge vertrouwen groeien dankzij dergelijke gesprekken, zal de samenwerking verbeteren en bent u in staat obstakels en remmingen te identificeren.
Tweerichtingsverkeer
In heel wat organisaties wordt verondersteld dat de verwachtingen maar in één richting gaan en alleen betrekking hebben op ondergeschikten. De verwachtingen richten zich echter evengoed op leidinggevenden en daar wordt vaak te weinig aandacht aan besteed. Dat is jammer. Een manager bevindt zich in een tweerichtingsstraat. Medewerkers zullen beter aan uw verwachtingen voldoen wanneer ze weten wat zij op hun beurt van u kunnen en mogen verwachten.
Bron:6Minutes