Benelux loopt achter met uitbesteden zakelijke processen
27 april 2011 -
De Benelux loopt achter ten opzichte van de rest van Europa als het gaat om het outsourcen van zakelijke processen. Ook het uitbesteden van IT-projecten (72 procent) en IT-beheer (80 procent) ligt lager dan in andere landen in Europa. Dit blijkt uit onderzoek van Warwick Business School in samenwerking met Cognizant.
Het onderzoek richtte zich voornamelijk op het verband tussen outsourcing en innovatie binnen organisaties en is gehouden onder 250 CIO’s en CFO’s van Europa’s grootste bedrijven.
IT-consulting
De Benelux is met 68 procent wel voorloper binnen Europa met het outsourcen van IT-consulting. Leidinggevenden in de Benelux-regio voorspellen dat zij in de toekomst data warehousing en BI (92 procent) gaan uitbesteden en software testing liever niet (slechts vijftien procent zegt dat ze dit gaan doen). Ook met het outsourcen naar offshore locaties loopt de regio momenteel achter (36 procent). In Europa ligt dit percentage op 57 procent, Frankrijk is duidelijk voorloper met 88 procent van de organisaties die uitbesteedt naar offshore locaties.
Contract en verwachtingen
Bedrijven uit de Benelux hebben verder een duidelijke voorkeur voor een contract met daarin een vast bedragopgenomen voor specifieke diensten. Met 96 procent is de Benelux voorloper ten opzichte van de rest van Europa (78 procent). Qua verwachtingen van outsourcepartners op het gebied van innovatie, zegt deze regio dat ze met name omzet uit bestaande processen verwachten te halen (60 procent). 44 procent verwacht ideeën om te zetten in nieuwe of verbeterde processen.
Voordelen outsourcen
Outsourcers helpen organisaties innovatiever te worden door meer interne hulpmiddelen te creëren die zich richten op waarde voor de organisatie (56 procent) en door nieuwe virtuele teamstructuren samen te stellen (40 procent). Daarnaast zorgen outsourcebedrijven ervoor dat op ieder project het beste talent zit. 36 procent van de respondenten zegt nieuwe diensten en producten te hebben ontwikkeld doordat ze zaken hebben uitbesteed, 48 procent heeft nieuwe processen ontwikkeld. De Benelux loopt verder voorop als het gaat om het commercialiseren van nieuwe producten binnen de organisatie (32 procent) ten opzichte van de rest van Europa (twaalf procent).
Als IT Project Manager houd ik me momenteel bezig met IT Portfolio Management als specialisatie en trek even mijn wenkbrauwen op. De Benelux zou, in vergelijking met de rest van Europa achterlopen. Ik wil dit graag even challengen.
Ik ken de stand van zaken niet in België en Luxemburg, des te meer de stand van zaken in Nederland. Wij lopen wat innovatie en outsourcing betreft best wel mee met de hoofdmoot van Europa.
De situatie hier in Nederland, is wellicht een stuk anders dan de andere landen van Europa waardoor men vraagtekens kan zetten bij dit onderwerp. Balkenende, Bos, Donner en consorten hebben er de voorbije 15 alles aan gedaan iedereen te laten flexibiliseren.
Iedereen moest maar zzp-er worden, onstlagrecht overboord, VOC moet het weer worden. We kennen de gevolgen nu. Het IMF heeft Nederland gewaarschuwd de balans van vaste contracten vs losse contractvormen niet uit het oog te verliezen en men is daar stokdoof voor gebleken. Niet verbazingwekkend maar even als detail in de marge.
Werkgevers/opdrachtgevers roepen, nu met de crisis als ondergrond ..... alle vaste krachten eruit, goedkopere zzp-ers via de achterdeur er weer in. Bien. Gevolgen? Kijkt u even naar de gevolgschade van dergelijke instelling en houding? Dat de voorsprong die Nederland in Europa had binnen de IT, hard achteruit is gehold.
Een innovatieve materie is plots niet innovatief meer en men begint zich in Nederland gelukkig een beetje te beseffen dat de IT wetmatigheid,'If you pay peanuts, you get monkeys', sterk gaat gelden.
Men blijkt in Nederland steeds minder goed in staat goed IT management toe te kunnen passen want als men denkt dat Nederland weinig of geen slagen heeft gemaakt in de outsourcing van IT, moet dan eens dit onderzoek erg goed over doen.
Het probleem zit hem namelijk in het volgende. In de IT bestaan er simpelweg een aantal wetmatigheden waarvan het gros in de IT helemaal niet eens op de hoogte blijkt. Non IT management moet dan wel af gaan op de presentatie van outsource 'Specialisten', met alle mogelijke gevolgen van dien.
Kijk voor dit laatste even in de dagbladen en je kom vast wel een IT project tegen wat volkomen uit de pas is gaan lopen en nooit werkelijk rendement meer kan opleveren. De reden? Omdat die specialisten geen kennis hebben van die IT wetmatigheden en dus geld kosten, i.p.v. besparingen opleveren.
Want als er een materie is die zo perfect kan worden ingezet, als je die wetmatigheden maar in het oog houd, doet wat IT moet doen. Besparen. Dat is wat er in de benelux nog steeds, klaarblijkelijk, nog steeds niet goed wordt gedaan.
Bien. Het is maar net op welke wijze vraagstelling tot stand komt en wie er wordt aangesproken. In Nederland kennen wij het MKB als economische motor. Dat zie ik in het artikel ook niet terug komen. Jammer.
De statistieken over offshoring verbazen me. Vooral dat Frankrijk voor zou lopen en dat 88% van de bedrijven werk offshore uitbesteedt lijkt me sterk. Het beeld zou denk ik ook heel anders worden als het onder mkb gehouden wordt. (Klik hier)