Vijf tips om medewerkers te helpen grenzen te stellen
27 april 2011 -
U merkt dat een bepaalde medewerker steeds vaker niet op tijd de gevraagde resultaten boekt, regelmatig te laat op het werk verschijnt en steeds vaker ziek is. Allemaal symptomen van overbelasting. Het kost u op uw beurt steeds opnieuw tijd om oplossingen voor de ontstane problemen te realiseren.
U beseft heel goed dat doordat de medewerker zijn of haar grenzen niet aangeeft, u op uw beurt meer werk hebt. U moet de taken herverdelen en de ziekmelding regelen. Er gaat steeds meer tijd zitten in deze extra klussen. Op deze manier kunt u door de overbelasting van een medewerker zelf ook overbelast raken. En ook u heeft dit wellicht niet op tijd in de gaten.
Signalen herkennen
Het is dus voor u van groot belang tijdig te onderkennen dat er iets aan de hand is met de medewerker en vervolgens direct stappen onderneemt, stelt Nell van de Ligt van Ligtpunt.nl. Als manager moet u de signalen en het gedrag van uw medewerker leren herkennen als serieus teken van overbelasting en geen grenzen stellen.
Vijf stappen
Neem deze bevindingen vervolgens serieus en neem de volgende stappen:
1. Herken de signalen en gedragingen van de medewerker die de grenzen niet aangeeft en overbelast geraakt.
2. Wees kritisch op wat u als manager doet in deze situatie. Wat bent u aan het regelen voor de medewerker en waarom? Wees u bewust van wat u doet.
3. Bepaal welke situatie u wilt voorkomen en welke actie u daarvoor wilt zien van de medewerker.
4. Bepaal de grenzen die de medewerker moet leren stellen. Wat verwacht u van de medewerker?
5. Ga met de medewerker in gesprek over uw bevindingen en verwachtingen.
Doe morgen van 12.30 tot 13.30.mee aan het gratis teleseminar 'ziekteverzuim voorkomen'. Voor meer info en aanmelding, klik hier.