26 april 2011 -
Organisaties die extern op zoek gaan naar een nieuwe CEO zouden daarmee wel eens veel tijd en geld kunnen verspillen. Uit een twintig jaar durend onderzoek van de Kelley School of Business en A.T. Kearney blijkt namelijk dat bedrijven die interne kandidaten benoemen tot CEO aanzienlijk beter presteren dan de bedrijven die buitenstaanders aanwijzen.
Een extern aangetrokken CEO presteert niet alleen slechter, hij is ook veel duurder om te vinden. Niet alleen de wervingskosten liggen hoog, hij kost bovendien 65 procent meer aan salaris en bonussen. Komt bij dat vier van de tien extern gerecruteerde CEO’s minder dan twee jaar in functie blijven en bijna twee derde binnen vier jaar afscheid neemt – waarna ze uiteraard een flinke gouden handdruk krijgen.
Leiderschapsontwikkeling
De onderzoekers benadrukken hiermee nogmaals het belang van interne leiderschaps- en opvolgingsprogramma’s. Programma's waarbij de directie direct betrokken is en die structureel en uitgebreid zijn. Zo moeten de prestaties, referenties, leiderschapsstijl en normen en waarden van de interne kandidaten nauwkeurig bijgehouden worden. Deze verantwoordelijkheid kan niet overgelaten worden aan de CEO, het hoofd HR of aan het toeval, maar is die van de hele directie. Alleen op die manier kan de organisatie er zeker van zijn dat er te allen tijde een geschikte opvolger klaar staat, in geval van nood maar ook voor over drie of vijf jaar.
Bron:Management Issues