22 april 2011 -
De Nederlandse werknemer blijkt minder vitaal, minder betrokken bij het werk en minder gemotiveerd dan vorig jaar. Dit wordt met name veroorzaakt door kritiek van werknemers op het veranderingsbeleid, de organisatiecultuur en werkdruk. Dat komt naar voren uit jaarlijks terugkerend onderzoek van Falke & Verbaan en Securex onder 2.008 werknemers.
Toch voelt nog steeds 85 procent van de werknemers zich gemotiveerd. Negen op de tien werknemers vinden hun werk zinvol, 84 procent is enthousiast over zijn baan en 87 procent is trots op het werk dat hij doet. Betrokkenheid bij de organisatie scoort echter een stuk lager: één op vier werknemers hecht niet zoveel betekenis aan zijn organisatie en voelt zich niet sterk verbonden met zijn organisatie. Opvallend is bovendien dat bijna één op vier werknemers niet meer dezelfde baan zou nemen als hij opnieuw voor de keuze stond.
Werkvermogen
De resultaten tonen dat werknemers hun gezondheid, mentale en fysieke welbevinden als minder positief beoordelen dan voorgaande jaren. 85 procent van de Nederlandse werknemers is van mening in een goede algemene gezondheid te verkeren. 88 procent denkt, uitgaande van zijn huidige gezondheidstoestand, over twee jaar nog in staat te zijn om zijn huidige werk uit te kunnen voeren. Werknemers met een flexibele arbeidsrelatie, werknemers in ploegendienst en werknemers in de landbouwsector scoren het laagst op werkvermogen.
Leefstijl
De Nederlandse werknemer is minder positief over zijn leefstijl dan vorig jaar. 42 procent van de werknemers geeft aan minder dan drie keer per week een inspannende activiteit te doen van minimaal twintig minuten en 29 procent zegt onvoldoende tijd te nemen voor ontspanning. Ongeveer de helft eet gemiddeld twee stuks fruit per dag en 72 procent ontbijt (bijna) elke ochtend. Een tiende van de werknemers drinkt gemiddeld meer dan twee glazen alcohol (vrouwen) of drie glazen (mannen) per dag. Ruim een derde (38 procent) van de werknemers rookt twee of meer sigaretten per dag. Mannen, uitzendkrachten, werknemers in ploegendienst rapporteren de slechtste leefstijl. Hoogopgeleiden en werknemers in het onderwijs en gezondheids- en welzijnzorg rapporteren de meest gezonde leefstijl.
Stress
47 procent van de werknemers ervaart regelmatig stress op het werk, waarvan 23 procent frequent tot zeer frequent. Een hoog werktempo, hoge werkdruk, overwerk en een disbalans tussen werk en privé liggen aan de basis: 35 procent ervaart een hoog werktempo, negentien procent een (te) hoge werkdruk, 26 procent maakt meer overuren dan hij/zij zou willen en 42 procent is niet tevreden over de work-life balance. Opmerkelijk is dat 30 tot 34-jarige werknemers en werknemers in de transport de meeste stress ervaren. Werknemers in de zorgsector ervaren daarentegen de minste stress.
Veranderingsbereidheid
Vanzelfsprekend hebben bedrijven behoefte aan werknemers die bereid zijn aan de nodige veranderingen mee te werken. Bijna acht procent van de Nederlandse werknemers verklaart zich echter (in meer of mindere mate) niet bereid om aan veranderingen in de organisatie mee te werken. Ruim een derde van de werknemers is bovendien van mening dat veranderingen in de organisatie voor henzelf geen positieve gevolgen zullen hebben en bijna een derde is er niet van overtuigd dat veranderingen tot verbeteringen zullen leiden.
We kunnen er nog vele onderzoeken tegenaan gooien en we kunnen er nog jaren over praten maar het is allang bewezen dat the level of engagement van werknemers omhoog kan en moet. Dit om productiever te worden, meer rendement te verkrijgen, minder waste te veroorzaken, minder verzuim te hebben en minder ongewenst verloop de poort uit zien te gaan.
Engagement is een Kritische Succes Factor en zolang (HR) Managers daar geen zorgvuldige aandacht aan besteden zal optimale bedrijfsvoering en maximale arbeidstevredenheid nooit kunnen bestaan. Het is overigens wel zo dat men niet de illusie moet hebben dat dit met goed engagement beleid wel haalbaar is. Perfectie bestaat immers niet, het streven ernaar wel...
Goed structureel engagement beleid binnen organisaties zal zeker zorgen voor significante procentuele en nominale winst op cijfers en (niet onbelangrijk) een meetbaar verschil in arbeidstevredenheid van werknemers en werkgever.
Volgens mij zijn we de tijd van onderzoeken, vaststellen en dromen wel voorbij en is het nu tijd om de handschoen op te pakken. Engagement is niet iets waar je alleen maar over moet praten, je moet er vooral wat mee doen !
Slechts dan is er kans op progressie en plezier… Wie durft ?