Flexibilisering roept om innovatieve vraag en aanbod
20 april 2011 -
Bedrijven zullen zich voor moeten bereiden op een oplopende schaarste aan kwalitatief personeel. Daarbij neemt de populatie zelfstandig ondernemers in omvang toe en verandert die qua samenstelling doordat Nederland zich midden in een transformatie naar een flexibele arbeidsmarkt bevindt. Ook dat heeft gevolgen voor de HR-afdeling.
Volgens HeadFirst roepen deze ontwikkelingen om nieuwe manieren van matchen. De huidige handmatige manier van het samenbrengen van vraag en aanbod is ontoereikend. De kennisbemiddelaar luidt dan ook het tijdperk in van slimmer ondernemen door zelfstandig ondernemers.
Steeds meer flexbanen
Nieuwe cijfers van het UWV laten zien dat 34 procent van de werknemers nu al een flexbaan heeft. Het aantal zzp’ers, freelancers en contractanten in tijdelijke dienst neemt toe. Daarnaast verwacht het UWV dat er in de komende jaren een schaarste ontstaat voor met name kwalitatief personeel, als gevolg van onder andere vergrijzing en technologische innovatie. Dit terwijl de beschikbaarheid van hoogopgeleid personeel van steeds groter belang is voor het realiseren van groei in de Nederlandse postindustriële economie die veel meer gebaseerd is op waardecreatie doormiddel van kennis. Daarnaast hebben economen van de Nederlandsche Bank (DNB) aangetoond dat er een verband bestaat tussen de mate waarin landen geraakt zijn voor de financiële crisis en flexibiliteit van hun arbeidsmarkt.
Behoeftes vraag- en aanbodzijde Bovengenoemde ontwikkelingen vragen om een hogere kwalitatieve dienstverlening voor de aansluiting van vraag op aanbod in de arbeidsmarkt. Rick Kruiswijk, algemeen directeur HeadFirst: "Zelfstandig ondernemers zijn gedreven door passie en specialisatie en ondervinden steeds vaker een gebrekkige aansluiting tussen hun kennis en vaardigheden en de eisen van de opdracht. Zij hebben het gevoel dat hun kennis en kunde onderbenut wordt en dat er teveel schakels tussen zitten. Bedrijven vragen zich op hun beurt af: Hoe kom ik nog aan hoog kwalitatief personeel?"
Nadelen huidige manier van koppelen
Voor de HR-managers is het een steeds tijdrovendere en veelvuldiger voorkomende klus om door de profielen van flexwerkers te scrollen, aangezien hun volume toeneemt en de opdrachten van kortere duur zijn. Daarnaast krijgen deze managers slechts een klein deel van de gehele aanbodzijde in Nederland te zien, hetgeen nooit een volledig beeld geeft en waarbij een match vaak van toevalligheden aan elkaar hangt. Bovendien is er geen inzicht in wanneer de zelfstandig ondernemers weer beschikbaar zijn voor een nieuwe opdracht en is er weinig bekend over de prijs- kwaliteitverhouding van de zelfstandig ondernemer. Kortom het beeld is onvolledig en weinig transparant.
Verregaande digitalisering
Hoewel zelfstandig ondernemers, met name zelfstandige ICT’ers, steeds vaker een actief netwerk inschakelen, waarbij Social Media en internet een belangrijke rol spelen, biedt dit geen oplossing om tot een volledig en gedetailleerd beeld van de arbeidsmarkt te komen. Bovendien bestaat hierbij geen mogelijkheid om een match vast te leggen in een contract. Kruiswijk verwacht dit jaar nog een doorbraak naar een vergaande digitalisering van de bemiddelingsmarkt.
Deze problematiek laat zich niet oplossen met de traditionele managementaanpak.Jos de Blok van Buurtzorg Nederland heeft - ondanks de zeer krappe arbeidsmarkt in de zorg - maandelijks 100 tot 150 professionals die instromen. Hoe? Omdat zijn organisatie als een magneet werkt voor professionals. ze werken er graag omdat ze als vakmens serieus genomen worden.
Het zelfde laken en pak bij Finext. Andere branch, zelfde ervaring. De rode draad van beide bedrijven? Ze hebben zich intern als netwerk van zelfsturende/ zelforganiserende cellen georganiseerd. Dat maakt ze beide een erg aantrekkelijke speler - waar getalenteerde professionals graag werken - op de steeds krappere arbeidsmarkt.
J.A.C. Ale
|
|
20
-
04
-
2011
|
19
:
26
uur
Goed stuk. Het nieuwe werken heeft overigens grote parallellen met flexibilisering van vraag en aanbod. In beide gevallen dient er output gericht gewerkt te worden en om output gericht te kunnen werken moet je goed definieren wat je verwacht. Als je dat doet is zowel het nieuwe werken als uitbesteden al een stuk gemakkelijker. Dat economen van de Nederlandsche Bank (DNB) hebben aangetoond dat er een verband bestaat tussen de mate waarin landen geraakt zijn voor de financiële crisis en flexibiliteit van hun arbeidsmarkt, neem ik gezien ze de hele crisis niet zagen aankomen sindsdien wel met een korreltje zout....
De digitalisering van de arbeidsmarkt is allang aan de gang. Wat er echter ontbreekt is een transparant en goed matchingsysteem. Nu wordt vraag&aanbod vaak nog (deels) handmatig verwerkt. Voor het koppelen van vraag&aanbod zijn interessante ontwikkelingen op het gebied van web-semantics interessant. Web semantiek is gericht op het contextueel matchen in grote databestanden. In de personeelsmarkt zou dit ingezet kunnen worden door eigenschappen van vacatures te vergelijken met kandidaatprofielen. Dit gaat dus verder dan lineair matchen (1-1 combinaties). Voorwaarde is echter wel dat er branche specifieke kenmerken worden bepaald of een intelligent systeem verbanden kan leggen tussen verschillende criteria. Technisch is het al ogelijk, de vraag is wanneer recruiter, werkzoekende en ZZP-ers hierover kunnen beschikken.