zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Arbeidskapitaal gaat verloren door gebrek aan flexibiliteit

19 april 2011 - Doordat werkgevers te weinig openstaan voor tijd-ruimtelijke flexibele werkoplossingen, gaat er een groot arbeidspotentieel verloren. Als er ruimte voor flexibel werken is, zijn professionals bereid om tot maar liefst 35 procent meer per week te werken. Dit blijkt uit onderzoek door de Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met Moneypenny.

Ook blijkt uit het onderzoek dat de respondenten meer belang hechten aan flexibiliteit dan aan beloning of mogelijkheden tot loopbaanontwikkeling. 



Potentieel verloren

De respondenten -merendeel vrouwen- werd gevraagd hoeveel uur per week zij nu werken, en tot hoeveel uur per week zij bereid zijn te werken. Gemiddeld genomen werken de respondenten nu 23,1 uur per week. Als hen geen flexibiliteit zou worden geboden, zouden ze gemiddeld 25 uur per week willen werken. Wanneer hen echter wel volledige flexibiliteit (bijvoorbeeld thuiswerken, zelf uren over de week kunnen verdelen, et cetera) wordt geboden, dan is de gemiddelde bereidheid 31,2 uur per week: een winst per werknemer van 8,1 uur ofwel 35 procent ten opzichte van hun huidige arbeidsuren. Dr. Pascale Peters, universitair docent Bedrijfskunde & Strategisch Personeelsmanagement aan de Radboud Universiteit Nijmegen, licht toe: "De uitkomsten van ons onderzoek bevestigen wat al lange tijd gedacht werd, maar de potentieel te behalen winst is opmerkelijk hoog. De respondenten uit het kandidatenbestand van Moneypenny vormen een bijzondere groep op de arbeidsmarkt die al bekend is met de mogelijkheden van flexibel werken, maar die groep is groeiende. Bedrijven realiseren zich onvoldoende hoeveel arbeidskracht nu verloren gaat. Zeker met de verwachte golf babyboomers die de komende jaren met pensioen gaat, is dit relevante kennis voor werkgevers: door meer flexibiliteit te bieden, kunnen ze een deel van de krapte door vergrijzing opvangen." 

'Jaag werknemers niet ZZP'erschap in'

Marianne Sturman, oprichter en directeur van Moneypenny, verklaart: "De opvatting dat veel vrouwen met kleine deeltijdbanen niet meer uren willen werken, is echt achterhaald. De uitkomst van dit onderzoek laat zien dat bedrijven veel meer uit hun arbeidskapitaal kunnen halen. In het bedrijfsleven bestaat nog een bepaalde voorzichtigheid omtrent flexibel werken en dat is echt een gemiste kans. Want hierdoor blijft die bereidheid van werknemers om meer te werken onbenut. Bovendien jaagt de behoefte aan flexibel werken goede medewerkers het ZZP'erschap in." Uit een vergelijking tussen de twee belangrijkste werkkringen van de respondenten van dit onderzoek blijkt dat ZZP'ers in verhouding tot werknemers in loondienst meer belang hechten aan tijd-ruimtelijke flexibiliteit. Zij waardeerden de volgende zaken nog hoger dan werknemers in loondienst: af en toe kunnen thuiswerken, werktijden afstemmen met privé, zelf werktijden kunnen bepalen, elke week kunnen thuiswerken, invloed hebben op het aantal uur dat ze gemiddeld per maand werken, in de avonden en in het weekend kunnen werken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mannen gaan flexibeler werken na geboorte eerste kind
 Kenniswerker voelt zich thuis in het Nieuwe Werken
 Werknemer wil per se mobiel en flexibel werken
 Bedrijven werken aan cultuuromslag voor vaders
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10