19 april 2011 -
Staatssecretaris Paul de Krom (SZW) is zeer te spreken over de effecten van de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA). Dat blijkt uit de evaluatie die de staatssecretaris onlangs naar de Tweede Kamer stuurde. Maar is die euforie bij SZW wel terecht? Een nadere bestudering van de cijfers door Jos Widdershoven van Ravestein & Zwart laat een heel ander beeld zien.
Vooropgesteld, met de komst van de WIA is het aantal langdurig zieken gedaald. De keuringen zijn strenger en de werkgever moet extra moeite doen om zijn zieke werknemer emplooi te bieden. Een groot verschil met het afvoerputje van langdurig zieken: de WAO. In 1990 concludeerde premier Ruud Lubbers al dat ‘Nederland ziek is’, maar het hoogtepunt werd pas in 2002 bereikt. Ruim 800.000 mensen in de WAO en nog een hoop Wajongers en andere arbeidsongeschikten zorgden ervoor dat ongeveer één miljoen Nederlanders inactief waren door ziekte. Dat was toen 12,8 procent van de beroepsbevolking.
Groeistuip
Zoals gezegd kelderde dit percentage na de invoering van de WIA. Tegelijkertijd blijft het aantal WIA-uitkeringen stijgen. Op zich normaal bij een nieuwe regeling. Die groei moet zich op een gegeven moment wel stabiliseren. Dat gebeurt echter niet: in 2007 kwamen er 19.000 extra WIA-uitkeringen bij, in 2008 nog eens 22.000. In 2009 leek stabilisatie op te treden met 23.000 extra uitkeringen, maar in 2010 wordt het weer erger: 27.000 extra WIA-uitkeringen. Het totaal komt daarmee op 110.000 uitkeringen voor de WIA. De staatssecretaris is in zijn nopjes met het feit dat minder mensen volledig arbeidsongeschikt (IVA) zijn dan gedeeltelijk (WGA), maar juist de IVA steeg het afgelopen jaar extra hard; van 20.000 naar 28.000. Een groeistuip van 40 procent.
Een dalende lijn
Deze cijfers zijn extra verontrustend vanwege het feit dat de beroepsbevolking het afgelopen jaar voor het eerst daalde. Minder actieven die moeten betalen voor meer (gedeeltelijk) inactieven. Nederland wordt behalve grijzer ook nog zieker. Kijken we naar de cijfers, dan steeg de WIA als percentage van de beroepsbevolking de afgelopen jaren gemiddeld met iets meer dan 0,25 procentpunt. Laat die 0,25 procent dan de stijging zijn die te maken heeft met het invoeren van de nieuwe wet. Hoe kan het dan dat de stijging in 2010 plotseling 0,35 procentpunt is? Er valt pas iets te juichen als deze rechtergrafiek horizontaal loopt, of nog liever: daalt.
Vloedgolf
Het is overigens niet ondenkbeeldig dat er binnenkort nog meer WGA-uitkeringen bijkomen. Onlangs verzocht de International Labour Organisation (ILO) het kabinet om de WIA aan te passen. Volgens de arbeidersorganisatie is de regel dat een werknemer meer dan 35 procent arbeidsongeschikt moet zijn voordat hij gebruik mag maken van de WGA, in strijd met een door Nederland geratificeerd ILO-verdrag. De Krom legt deze kritiek voorlopig naast zich neer, maar de Tweede Kamer buigt zich nog over deze kwestie. Als De Krom de wet moet aanpassen, dreigt een vloedgolf van arbeidsongeschikten. Nu verdwijnt een op de drie aanvragen direct in de prullenbak omdat de werknemer minder dan 35 procent arbeidsongeschikt is. Die vlieger gaat dan niet meer op.
Wat denkt u?
Waar is de WIA-stijging aan te danken? Wordt er minder streng gecontroleerd door keuringsartsen? Of hebben werkgevers nieuwe mazen in het systeem ontdekt om mensen sneller in de WIA te laten instromen?
Wat denkt u?
Waar is de WIA-stijging aan te danken? Wordt er minder streng gecontroleerd door keuringsartsen? Of hebben werkgevers nieuwe mazen in het systeem ontdekt om mensen sneller in de WIA te laten instromen?
De werkgevers aardig kennende denk ik het laatste. Ze willen niet voor niks een verregaande verandering van het ontslagrecht.
Op deze manier kunnen ze dus ook van hun oudere werknemers afkomen.
jolanda
|
|
19
-
04
-
2011
|
11
:
13
uur
De minister kan wel heel hard roepen maar vergeet dat door de invoering van de WIA er veel meer mensen in de WW en bijstand terecht zijn gekomen. Daar komt nog bij dat minder mensen in de IVA per definitie niet betekend dat er ook minder mensen ziek zijn. Erger nog vele mensen die echt ziek zijn worden door het UWV via hun systeem gekwalificeerd voor werk wat nog wel gedaan kan worden. Echter deze functies zijn niet gekoppeld aan de vraag en het aanbod op de arbeidsmarkt. Op papier komt er dan uit dat men nog voldoende andere werkzaamheden kan verrichten maar de praktijk wijst uit dat die functies er niet zijn. Stel iemand werkt 30 jaar als automonteur (MBO) bij WIA keuring blijkt < 35% functies uit systeem geven aan dat hij wel boekhouder kan worden want dat is hetzelfde opleidingsniveau. Nou neem aan er is geen werkgever die zo een persoon aan zal nemen als boekhouder.Nog daargelaten dat die persoon toch een opleiding zal moeten volgen, wat kosten met zich meebrengt, en ondanks dat het UWV na 2 jaar ziek verantwoordelijk is voor de re-integratie is er geen geld om opleidingen e.d. te bekostigen. De persoon in kwestie is al flink in inkomen gedaald en kan in de meeste gevallen die kosten ook niet dragen. Groot probleem dus. UWV heeft 1 doel zo min mogelijk mensen in de WIA/WGA met alle gevolgen van dien. Breng die gevallen in kaart en men zal schrikken van de uitkomst. Dit systeem is ingevoerd omdat er misbruik werd gemaakt van de oude WAO, misbruik zal er altijd zijn en blijven waarom niet op die individuele gevallen inspelen?