15 april 2011 -
Sociale media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter nemen in hoog tempo de rol van traditionele vacaturesites over bij het vinden van een baan. Ruim de helft van de werknemers vindt dat sociale media nuttig zijn in hun zoektocht naar een baan. Dit gaat ten koste van de traditionele vacaturesites. Bijna een kwart van de werknemers (22 procent) gebruikt vaker alleen nog maar sociale media om vacatures te zoeken.
Twitter krijgt een prominentere rol op de werkvloer. Mensen gebruiken een tweet steeds vaker in plaats van een e-mail om collega's op de hoogte te houden (vijftien procent).
Snelle opmars
Deze razendsnelle opmars van de sociale media op de arbeidsmarkt blijkt uit de jongste Randstad Werkmonitor. Onderzoeksbureau Blauw Research deed onderzoek onder 810 werkenden, een representatieve doorsnee van de arbeidspopulatie van Nederland.
Goede ontwikkeling. Voordeel is ook dat men meteen met betrokken persoon in gesprek kan raken. Daarnaast krijgt de sollicitant direct veel meer zicht op het bedrijf, wie er werken etc.