zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Positie communicatieprofessional steeds strategischer

14 april 2011 - De communicatieprofessional wint terrein. Communicatoren schuiven op naar een strategischer positie, dichter bij de top van de organisatie. Dit is de belangrijkste uitkomst van een trendonderzoek dat Berenschot hield onder achttien communicatiemanagers van grote bedrijven en overheidsinstellingen.

Ondanks het feit dat communicatieadviseurs terrein winnen heerst er echter twijfel over de vraag of zij op strategisch niveau mee kunnen draaien. Uit het onderzoek blijkt dat (junior)communicatiemensen steeds minder over de grenzen van hun eigen vak heen kunnen kijken. Dat was in het verleden anders omdat communicatieprofessionals toen vooral uit andere vakgebieden kwamen, stelt een van de ondervraagde managers. 



Grote kloof
De afstand tot de top mag dan kleiner worden, de kloof tussen communicatoren en de werkvloer blijft groot. Communicatieprofessionals hebben de neiging om teveel in hun eigen wereldje te opereren. Er is een grotere inhoudelijke betrokkenheid van interne opdrachtgevers gewenst. Bovendien neemt het belang van interne communicatie toe. 

Meer druk
De druk vanuit de top om de toegevoegde waarde van communicatieafdelingen inzichtelijker te maken groeit. Uit het Berenschot-trendonderzoek blijkt dat de meeste communicatieprofessionals nog niet goed raad weten met deze vraag naar 'accountability'. 

Minderr budget
Het verlagen van de budgetten van communicatieafdelingen heeft niet alleen negatieve effecten. Afdelingen worden er vaak creatiever en scherper door en/of concentreren zich meer op hun kerntaak adviseren. De uitvoering wordt vaker uitbesteed. 

Social media
Het belang van social media groeit, maar voor velen is het nog een 'ver van mijn bed show.' De inzet van deze nieuwe media wordt vaak ervaren als een doel op zich, terwijl het een middel moet zijn om de organisatiedoelen dichterbij te brengen. Social media gebruiken als bezuinigingsmethode blijkt een illusie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Non-profit organisaties willen wel social maar weten niet hoe
 2010 sluit af met stijging in marketing- en communicatievacatures
 Marketeer investeert in 2011 meer in social media
 Minder geld voor interne communicatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10