Positie communicatieprofessional steeds strategischer
14 april 2011 -
De communicatieprofessional wint terrein. Communicatoren schuiven op naar een strategischer positie, dichter bij de top van de organisatie. Dit is de belangrijkste uitkomst van een trendonderzoek dat Berenschot hield onder achttien communicatiemanagers van grote bedrijven en overheidsinstellingen.
Ondanks het feit dat communicatieadviseurs terrein winnen heerst er echter twijfel over de vraag of zij op strategisch niveau mee kunnen draaien. Uit het onderzoek blijkt dat (junior)communicatiemensen steeds minder over de grenzen van hun eigen vak heen kunnen kijken. Dat was in het verleden anders omdat communicatieprofessionals toen vooral uit andere vakgebieden kwamen, stelt een van de ondervraagde managers.
Grote kloof
De afstand tot de top mag dan kleiner worden, de kloof tussen communicatoren en de werkvloer blijft groot. Communicatieprofessionals hebben de neiging om teveel in hun eigen wereldje te opereren. Er is een grotere inhoudelijke betrokkenheid van interne opdrachtgevers gewenst. Bovendien neemt het belang van interne communicatie toe.
Meer druk
De druk vanuit de top om de toegevoegde waarde van communicatieafdelingen inzichtelijker te maken groeit. Uit het Berenschot-trendonderzoek blijkt dat de meeste communicatieprofessionals nog niet goed raad weten met deze vraag naar 'accountability'.
Minderr budget
Het verlagen van de budgetten van communicatieafdelingen heeft niet alleen negatieve effecten. Afdelingen worden er vaak creatiever en scherper door en/of concentreren zich meer op hun kerntaak adviseren. De uitvoering wordt vaker uitbesteed.
Social media
Het belang van social media groeit, maar voor velen is het nog een 'ver van mijn bed show.' De inzet van deze nieuwe media wordt vaak ervaren als een doel op zich, terwijl het een middel moet zijn om de organisatiedoelen dichterbij te brengen. Social media gebruiken als bezuinigingsmethode blijkt een illusie.