zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse belegger verwacht stevig rendement over 2011

12 april 2011 - Particuliere beleggers zijn overwegend optimistisch over het verwachte rendement op hun beleggingen. Beleggers verwachten een rendement dat minimaal twee keer zo hoog is als de huidige spaarrente. Ruim de helft (57 procent) verwacht in 2011 een rendement te behalen van vijf tot vijftien procent.

Dat blijkt uit onderzoek onder 500 Nederlanders, uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van Robein Vermogensspecialisten. Een kleine groep beleggers (twee procent) rekent dit jaar zelfs op een rendement van vijftien procent of meer. Een derde (34 procent) van de Nederlandse beleggers denkt dat hun beleggingen vijf procent of minder opleveren in 2011. Het bedrag dat beleggend Nederland dit jaar in totaal inbrengt loopt uiteen van minder dan 25.000 euro (twintig procent) tot meer dan 175.000 euro (negen procent). Ruim twee op de vijf Nederlandse beleggers (44 procent) geven aan in 2011 tussen de 25.000 en 175.000 euro te beleggen. 



Hoger rendement en spannender

Het goede rendementsperspectief is de belangrijkste reden voor Nederlanders om beleggen te verkiezen boven sparen (31 procent). Daarnaast kiest bijna een op de vijf Nederlanders voor beleggen omdat het risico dan zelf kan worden bepaald, in ruil voor een hoger verwacht rendement. Voor zestien procent is de huidige lage rente op spaargeld, in combinatie met de inflatie, een drijfveer om te beleggen. Een kleine groep Nederlanders belegt gewoonweg omdat het spannender is (zeven procent). 

Top drie eisen
Ruim een kwart van alle Nederlanders besteedt zijn beleggingen uit, bijvoorbeeld aan een vermogensbeheerder of beleggingsadviseur. Bij de keuze daarvoor zijn deskundigheid en betrouwbaarheid belangrijker dan de hoogte van het rendement. De top drie eisen van de Nederlandse belegger ziet er als volgt uit:
1. Deskundigheid 63,2 procent
2. Betrouwbaarheid 61,6 procent
3. Lage kosten 47,6 procent
Een hoog rendement staat opvallend genoeg niet in de top drie. "Terwijl dat toch het uiteindelijke doel is van beleggen," zegt Ruud Hageman, directeur bij Robein Vermogensspecialisten. "Het is een fabeltje dat lagere kosten automatisch een hoger rendement betekenen. Een beleggingsdoelstelling realiseren vraagt maatwerk, omdat markt- en persoonlijke omstandigheden ieder moment kunnen veranderen. Kosten zijn zeker een factor, maar de gemaakte beleggingskeuzes zijn minstens zo belangrijk bij de keuze voor een vermogensbeheerder." 

Onduidelijkheid beloningsstructuur
Een opvallend laag percentage (twaalf procent) van de beleggende Nederlanders, geeft de voorkeur aan een all-in-fee wanneer gebruik wordt gemaakt van een vermogensbeheerder. Mannen kiezen voor een combinatie van beheer- en performance fee als beloningsvorm (50 procent). Vrouwen twijfelen hier meer over. Ruim een kwart (26 procent) van hen weet niet wat de beste manier is om hun vermogensbeheerder te belonen. Hageman is verrast over de voorkeur van beloning: "Gelet op de behoefte aan inzicht en duidelijkheid, zou je verwachten dat Nederlanders vaker kiezen voor een all-in fee. Die is namelijk volledig transparant, men weet op voorhand wat de kosten zijn zonder verrassingen achteraf." 

Vertrouwen
Ondanks de economische crisis zegt een op de twee Nederlanders (50 procent) evenveel vertrouwen te hebben in vermogensbeheerders als voor de crisis. Jongeren en jong volwassenen (tot en met 40 jaar) hebben zelfs meer vertrouwen gekregen (zes procent). Redenen voor het vertrouwen zijn: betere controles, minder risico en hoger rendement, maar ook een beter financieel plan en visie. Ruim de helft (55 procent) van de Nederlanders die een vermogensbeheerder inschakelen is hier dan ook tevreden tot zeer tevreden over. Slechts vier procent is (zeer) ontevreden.
48 procent van de Nederlanders heeft door de crisis minder vertrouwen gekregen in beleggingsadviseurs. Veel genoemde redenen zijn het gebrek aan inzicht en het niet tijdig signaleren van de crisis.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goud en zilver naar recordhoogte
 Beleggers optimistisch over jaarcijfers, niet over economie
 Angst onder beleggers neemt af
 Beleggers optimistisch over ontwikkeling AEX
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10