LinkedIn integraal onderdeel in de oplossing van de War for Talent
11 april 2011 -
LinkedIn is niet meer weg te denken in met name de werving van hoogopgeleid talent. Met 2,5 miljoen Nederlandse profielen biedt LinkedIn bij uitstek een platform om toekomstige werknemers te identificeren (searchen) en te benaderen (hunten). De trend waarin werkgevers steeds vaker zelf op zoek gaan naar schaars talent wordt hierdoor verstrekt.
"Het recruitmentlandschap is het afgelopen decennium verschoven van print naar online en binnen online krijgen vacaturesites steeds meer concurrentie van partijen als Google en LinkedIn. Door LinkedIn zien we dat recruiters steeds meer van passieve naar actieve werving gaan, waardoor het wervingsspel tussen werkgevers en werknemers verder verandert. LinkedIn geeft deze ontwikkeling een extra duw in de rug, aldus Jacco valkenburg. Afgelopen week verscheen zijn nieuwe, herschreven boek, ‘Recruitment via LinkedIn’. In het afgelopen jaar zijn de functionaliteiten van LinkedIn flink in beweging geweest, en die zijn allemaal in het boek verwerkt, zoals de integratie met Twitter, adverteren op LinkedIn, LinkedIn Jobs, en referral recruitment via LinkedIn.
Veel onbenutte kansen Bij ‘Recruitment via LinkedIn’ komt meer kijken dan alleen een profiel aanmaken. Het is een nieuwe manier van het uitoefenen van het recruitmentvak. In plaats van ‘post and pray’ (een vacature kenbaar maken en wachten tot er sollicitanten komen) worden het ‘personal brand’, ‘het netwerk’ en de ‘relatiemanagement’ kwaliteiten van een recruiter belangrijk. Dat vergt nieuwe kennis, discipline en tijd. Aangezien de meeste recruiters op LinkedIn slechts een beperkt gedeelte van de functionaliteiten gebruiken, liggen er nog steeds heel veel kansen. Kansen die je niet mag missen in de schaarste van de huidige arbeidsmarkt, met name als het gaat om het werven van hoger opgeleiden.
Helemaal mee eens. Maar... als bijna alle kandidaten zelf ook niet begrijpen hoe het werkt, dat ze wel allemaal hebben gehoord van 'netwerken', natuurlijk, maar het zelf op de verkeerde manier doen door helemaal niet te reageren op een joboffer dat op die manier voorbij komt, dan wordt het lastig eieren eten (om maar even in te spelen op de aanstaande paasdagen).
Kandidaten zitten in de driver's seat, en bedrijven kunnen slechts posten en prayen..., alle mooie technieken, marketingtools en wat dies meer zij ten spijt. Voorheen heeft het ook niet echt geholpen om de arbeidscontracten te gaan ondertekenen in de auto-showroom, toch? Daar zijn we ook van teruggekomen.
Auto's, LinkedIn en Facebook, branding en relatiemanagement, het is allemaal oude wijn en nieuwe zakken. Heel simpel vraag (naar) en aanbod (van goede mensen); en dat laatste is - en wordt als nooit tevoren - steeds schaarser.
Het recruitment landschap verschuift inderdaad terug van een aanbod naar een vraag-markt. Recruiters moeten gaan hunten ipv te wachten op reacties op een print-advert.
Dat hunten moet dan weer ondersteund door personal en employer-branding. Personal branding van de recruiter alleen is niet genoeg, ook de business managers die recruteren moeten ondersteunend werken door een duidelijk linkedin profiel te maken, want het is dikwijls in dat netwerk dat de ideale kandidaat ''gehunt'' kan worden.
Patrick De Wijngaert.
Er moeten basaal twee grote kanttekeningen bij deze stelling worden geplaatst. Linkedin, evenals andere vormen van Social Media, hebben grote beperkingen.
Waarheid vs Waarheid
Ik ken veel professionals die weliswaar een account op linkedin bezitten, maar opzettelijk deze niet geactualiseerd hebben door er hun loopbaan op te plaatsen. Dat kan verschillende achtergronden hebben dus heb je aan Linkedin dus weinig wil je daar iets aan ontlenen.
Intrinsieke waardeoordeel
Uit ervaring weet ik dat menig recruiter NIET eens fatsoenlijk in staat is een goed waardeoordeel zich aan te meten wanneer ze een profiel zien. Ik stel dit met nadruk omdat menig recruiter die nu mijn reactie leest zal roepen dat hij of zij de uitzondering is.
De nadruk die ik hier leg is omdat dezelfde recruiter zich bezondigd aan een wetmatigheid.
Never asume, Always verify
Weinig recruiters controleren even voor het gemak dat hetgeen zij ook lezen, waarheid is. Verschillende mensen, verschillende belevingswerelden. Hierdoor zijn recruiter dus niet in staat zich een goed oordeel te vormen.
Arrogantie
Bij menig HR en recruiter zxie je een bepaalde aanmatigheid en arrogantie. Immers, zij zijn er voor zichzelf en niet voor het talent. Tenminste zo wijst de praktijk en verschillende onderzoeken uit. Van terugkoppeling of professioneel acteren naar de opdrachtnemer blijkt nog steeds summier sprake.
Gebrek aan expertise
Het vinden van de geschikte kandidaat lukt je echt niet door gebruik te maken van een wordprocessor die meet of een bepaald steekwoord wel genoeg in een CV naar voren komt. Daarnaast blijkt gewoon dat meer dan 70% van de recruiters en HR geen intrinsieke kennis van het 'kennisveld' bezit.
Dan is het niet vreemd dat het steeds moeilijker wordt de geschikte kandidaat te vinden. Meer en meer wordt men nu met de neus op de feiten gedrukt dat dit ook werkelijkheid is. Wil men kunnen bogen op succes dan moet met ook garanties durven te geven.
Ik ben het eens met bovenstaande reactie. LinkedIn is verre van betrouwbaar. Natuurlijk kan het wel dienen als hulpmiddel bij een eerste selectie.. Daarnaast is het zaak ruim van tevoren te beginnen en niet een maand voordat je iemand nodig hebt.