Acht eigenschappen van effectieve (Google)managers
7 april 2011 -
De Human Resourcesafdeling van Google heeft aan de hand van interne data-analyse een manifest opgesteld waarin de 'Acht eigenschappen van uiterst effectieve Googlemanagers' worden samengevat. Door zich aan dit manifest te houden zouden ondermaatse managers bij de zoekmachinegigant een aanvaardbaar niveau hebben bereikt.
Express.be zette die acht 'regels' plus drie valkuilen op een rij.
1. Wees een goede coach * Geef specifieke, constructieve feedback en houd rekening met een evenwicht tussen positieve en negatieve opmerkingen.
* Organiseer regelmatige één-op-éénsessies en reik oplossingen aan op maat van de werknemer.
2. Geef uw team eigen verantwoordelijkheden en doe niet aan micro-management * Zoek een evenwicht tussen mensen advies geven en ze de zaken zelf laten oplossen.
* Geef je mensen opdrachten waarbij hun aanpassingsvermogen op de proef wordt gesteld.
3. Toon interesse in het succes en het welzijn van uw medewerkers * Leer uw werknemers kennen, ook buiten de werkomgeving.
* Wees gastvrij voor nieuwe mensen en laat hun inwerkperiode soepel verlopen.
4. Wees productief en resultaatgeöriënteerd * Focus op wat u wilt bereiken met uw team en help uw medewerkers deze doelstellingen te realiseren.
* Help het team bij het stellen van prioriteiten en neem beslissingen die obstakels wegnemen.
5. Wees een goede communicator en luister naar uw team
* Communicatie is tweerichtingsverkeer: luisteren en delen.
* Organiseer meetings waarbij iedereen aanwezig is en wees specifiek over de door het team te behalen doelstellingen.
* Moedig een open dialoog aan en luister naar de vragen en zorgen van uw mensen.
6. Help uw medewerkers bij het uitstippelen van hun carrière 7. Zorg voor een heldere visie en strategie voor uw team
* Zelfs in tijden van grote onrust, houd u uw team gefocust op de doelstellingen en de strategie.
* Laat uw team participeren in het ontwikkelen en evalueren van de visie, doelstellingen en de strategie.
8. Beschik over genoeg technische kennis om het team raad te geven * Rol uw mouwen op, daar waar nodig, en werk zij aan zij met uw mensen wanneer de omstandigheden dat vereisen.
* Begrijp de specifieke uitdagingen die op de werkvloer leven.
Valkuilen Google vermeldt ook de drie meest voorkomende valkuilen waarin zelfs de meest effectieve manager wel eens trapt:
1. Problemen met de overstap van werknemer naar manager * Mensen die geweldig presteren, worden vaak tot manager gepromoot zonder dat ze over het nodige talent beschikken om een groep te leiden.
* Mensen die van buiten het bedrijf komen hebben vaak geen benul van de specifieke situatie binnen een bedrijf.
2. Gebrek aan eenduidigheid bij het managen en bij het uitstippelen van carrièrepaden * Legt medewerkers niet duidelijk uit wat het bedrijf verwacht.
* Coacht medewerkers niet in hun ontwikkeling en test hun aanpassingsvermogen onvoldoende
* Niet proactief: wacht tot de medewerker naar hem toe komt.
3. Besteedt te weinig tijd aan managen en communiceren Bron:Express.be