1 april 2011 -
De gebeurtenissen in Japan, maken rampenplannen weer erg actueel, zo stelt 6Minutes.be. Stel dat er kantoren van uw organisatie uitbranden, of dat de fabriek van een belangrijke toeleverancier instort – weet u dan wat te doen? Gooi hoge ogen door voorbereid te zijn op dergelijke calamiteiten.
1. Zorg voor uitgewerkte noodplannen, die klaar zijn voor uitvoering, en die regelmatig geüpdate worden
2. Geef in uw plannen voorrang aan de veiligheid van de werknemers
3. Zorg dat onderlinge communicatie mogelijk blijft
4. Vraag de werknemers een redelijke inspanning te doen om terug naar het werk te komen zodra dat verantwoord is, of laat hen van afstand werken wanneer dat kan
5. Maak maximaal gebruik van de andere bedrijfsvestigingen, zorg dat de werknemers van de getroffen vestiging weten waar ze zich moeten melden
6. Toon begrip voor uw getroffen werknemers en bied hen zo mogelijk bijstand in hun privéleven
7. In geval van overmacht hoeft er geen loon betaald te worden voor niet-geleverde prestaties, maar zorg ervoor dat iedereen weet waar hij staat
8. Overbelast de medewerkers niet die in staat zijn om te komen werken
9. Hou in uw noodplannen ook rekening met de gevolgen van de ramp voor uw toeleveranciers, zakelijke partners en klanten
Bron:6Minutes
Goed dat er weer eens aandacht is voor een bedrijfsnoodplan en het feit dat na de “ramp” er nog een lange weg te gaan is.
Dit zijn 9 aandachtspunten, maar wanneer je echt verantwoording draagt, laat je dan adviseren door een deskundige (ik ben op dit gebied niet deskundig, voor de goede orde) en zodra je een plan hebt, test deze regelmatige, doe regelmatig oefeningen met het personeel en klanten, dan wordt een ramp niet een complete ramp.
Dus een goed artikel die ons weer eens met de neus op de feiten kan drukken.
Bij grote bedrijven bestaan deze plannen al en wordt er regelmatig geoefend, maar bij b.v. kleiner winkels, daar ontbreek vaak al de aanpak voor zo’n plan.
Het kost weinig tijd om daar eens voor te gaan zitten en een goede inventarisatie te maken, wat er nodig is om onverwachte zaken het hoofd te bieden en de schade zo klein mogelijk te houden. En ook in rampen moet je als werkgever je werknemers blijven begeleiden. Dat betaamt van leiderschap.