zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen tips om voorbereid te zijn op een ramp

1 april 2011 - De gebeurtenissen in Japan, maken rampenplannen weer erg actueel, zo stelt 6Minutes.be. Stel dat er kantoren van uw organisatie uitbranden, of dat de fabriek van een belangrijke toeleverancier instort – weet u dan wat te doen? Gooi hoge ogen door voorbereid te zijn op dergelijke calamiteiten.


Het Institute for Corporate Productivity zette de volgende tips op een rij.



1. Zorg voor uitgewerkte noodplannen, die klaar zijn voor uitvoering, en die regelmatig geüpdate worden 

2. Geef in uw plannen voorrang aan de veiligheid van de werknemers 

3. Zorg dat onderlinge communicatie mogelijk blijft 

4. Vraag de werknemers een redelijke inspanning te doen om terug naar het werk te komen zodra dat verantwoord is, of laat hen van afstand werken wanneer dat kan 

5. Maak maximaal gebruik van de andere bedrijfsvestigingen, zorg dat de werknemers van de getroffen vestiging weten waar ze zich moeten melden 

6. Toon begrip voor uw getroffen werknemers en bied hen zo mogelijk bijstand in hun privéleven 

7. In geval van overmacht hoeft er geen loon betaald te worden voor niet-geleverde prestaties, maar zorg ervoor dat iedereen weet waar hij staat 

8. Overbelast de medewerkers niet die in staat zijn om te komen werken 

9. Hou in uw noodplannen ook rekening met de gevolgen van de ramp voor uw toeleveranciers, zakelijke partners en klanten


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Telecombeslissers slecht voorbereid op rampen
 In zeven stappen naar een dichtgetimmerd rampenplan
 Top tien rare computerrampen 2007
 Zakenreizigers staan er alleen voor in noodgevallen
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
1-04-2011
 | 
10:14 uur
Goed dat er weer eens aandacht is voor een bedrijfsnoodplan en het feit dat na de “ramp” er nog een lange weg te gaan is.
Dit zijn 9 aandachtspunten, maar wanneer je echt verantwoording draagt, laat je dan adviseren door een deskundige (ik ben op dit gebied niet deskundig, voor de goede orde) en zodra je een plan hebt, test deze regelmatige, doe regelmatig oefeningen met het personeel en klanten, dan wordt een ramp niet een complete ramp.
Dus een goed artikel die ons weer eens met de neus op de feiten kan drukken.
Bij grote bedrijven bestaan deze plannen al en wordt er regelmatig geoefend, maar bij b.v. kleiner winkels, daar ontbreek vaak al de aanpak voor zo’n plan.
Het kost weinig tijd om daar eens voor te gaan zitten en een goede inventarisatie te maken, wat er nodig is om onverwachte zaken het hoofd te bieden en de schade zo klein mogelijk te houden. En ook in rampen moet je als werkgever je werknemers blijven begeleiden. Dat betaamt van leiderschap.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10