31 maart 2011 -
47 Procent van de werknemers heeft nooit een bedrijfsuitje. Degenen die dit wel hebben, klagen er massaal over. De meeste werknemers geven de voorkeur aan een sportief uitje. Een kwart maakt het soort bedrijfsuitje niet uit, als er maar een borrel is. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder ruim 1.000 respondenten.
De ontevredenheid wordt met name vooraf geuit; wanneer bekend wordt wat het team of bedrijf tijdens het uitje gaat doen (43 procent). Twaalf procent klaagt na afloop. Mark Borgman van NationaleVacaturebank.nl: "Het is algemeen bekend dat Nederlanders regelmatig klagen. Het feit dat slechts twaalf procent na afloop klaagt, betekent dat het merendeel het uitje achteraf toch leuk vond. Het is natuurlijk wel lastig om een activiteit te bedenken die iedereen leuk vindt, maar om het klagen te voorkomen, is het misschien handig om werknemers van tevoren te betrekken bij de invulling van het uitje."
Sfeerbevorderend Bijna een op de drie werknemers heeft één keer per jaar een bedrijfsuitje. Opvallend is dat 47 procent nooit een bedrijfsuitje heeft. Borgman: "Wellicht hebben bedrijven door de crisis nog onvoldoende financiële middelen om iets te organiseren. Toch is het voor het onderlinge contact tussen werknemers goed om regelmatig een uitje te organiseren. Zeker nu de crisis voorbij is, gaan mensen weer jobhoppen. Met onder andere een goede sfeer kun je werknemers langer behouden."
Borrel maakt alles goed Een kwart heeft geen voorkeur voor het soort bedrijfsuitje, als er maar geborreld wordt. Toch doet 27 procent liever iets sportiefs met zijn of haar collega’s. Borgman: "Meestal zien collega’s elkaar alleen maar in hun werkomgeving. Door iets actiefs met elkaar te ondernemen, ben je helemaal weg uit de werksfeer en leer je je collega’s weer op een andere manier kennen. Werkgevers doen er verstandig aan na afloop altijd een borrel te organiseren, dan heb je het beste bedrijfsuitje te pakken." Ruim een derde vindt dat de personeelsvereniging het bedrijfsuitje moet organiseren en niet de directeur, P&O afdeling of secretaresse.
Top vijf favoriete bedrijfsuitjes 1. Sportief (27 procent)
2. Uit eten (21 procent)
3. Creatieve workshop (13 procent)
4. Ouderwetse activiteit zoals bowlen (10 procent)
5. Maatschappelijk verantwoord (4 procent)
Leuk kort artikel en leest lekker snel weg.
Maar het gaat om een vorm van binding tussen de werknemers en het bedrijf en hun managers. Daar denkt men vaak heel licht over. Laat de keuze dan ook over aan de werknemers, vraag hen wat ze leuk vinden en laat ze stemmen.
Sluit het af met een etentje en natuurlijk het glaasje wijn of bier.
Doe dat altijd aan het einde van de activiteit, men komt tot rust en tot gesprekken, die men op het bedrijf niet voert.
Ook dat koter zinnetje, nu de economische crisis voorbij is……
Wanneer ik door steden loopt valt mij op dat er steeds meer bedrijfspanden leeg komen te staan, mijn klanten merken nog weinig van enige verbetering en de aangekondigde bezuinigingen door de regering betekenen weinig voorspoed voor de middenstanders.
Bij de grote chemische industrieën daar is de orderportefeuille goede gevuld, maar om over de crisis is voorbij te praten, dat is erg voorbarig!
En zodra je weer winst maakt, kun je dit soort kosten weer van de winst aftrekken.
Zo af en toe eens met de werknemers buiten het bedrijf wat organiseren, werkt de binding en motivatie in de hand.
Leuk artikel. Ik denk dat het inderdaad goed is om van tevoren medewerkers te vragen of ze ideeën willen aandragen. Zo heb je de meeste kans op succes. En natúúrlijk hoort de borrel erbij!
Persoonlijk vind ik het ook leuker om iets sportiefs te doen. Ik heb laatst Amsterdam Rally gedaan met het bedrijf. Dat is een soort speurtocht door de binnenstad van Amsterdam met tuktuks en segways, helemaal top en daarna uiteraard lekker gegeten!
Ron heeft een goed punt, als een bedrijfsuitje alleen om het drinken gaat is het net zo leuk om even met zijn allen een kroeg in te duiken. Het gaat om saamhorigheid en elkaar leren kennen op een manier welke je normaal niet zo snel zou doen.
Wat mij opvalt is dat er toch wel moeilijk is het iedereen naar de zin te maken. De vraag is misschien of de saamhorigheid perse in de activiteit naar voren dient te komen. Een keuze programma is dan misschien een optie.Waarna men vervolges samenkomt om ervaringen te delen bij een borrel. Voor kleine misschien niet altijd te realiseren. Verder vind ik het leuk om te zien dat er gekozen lijkt te worden door iets nostalgisch, tochtje klassieke auto's of juist modern segway rijden.
Zoveel mensen zoveel wensen! Het betrekken van medewerkers bij veel processen is natuurlijk uitstekend om het betrokkenheidsgevoel bij de firma te verstevigen. Het iedereen naar de zin maken is helaas, naar mijn inziens, onmogelijk.
Bedrijfsuitje Utrecht
|
|
17
-
02
-
2012
|
10
:
33
uur
Natuurlijk zijn actieve bedrijfsuitje prachtig, maar niet iedereen kan hieraan meedoen. Een bedrijfsuitje moet natuurlijk ook toegankelijk zijn voor de manke koffiejuffrouw, anders schiet je je doel voorbij.
Sluit me hierin wel aan bij de bovenstaande opmerkingen. Echter voor de meer of juist minder geoefende medewerkers zou je ook kunnen kiezen om dan bijvoorbeeld respectievelijk een: Hoverboard of juist een elektrische step te huren. Dan kan zelfs de 'manke koffiejuffrouw'mee op een step ;-)