31 maart 2011 -
De economie zit weer in de lift en daarom zijn gemotiveerde en geïnspireerde medewerkers nodig. En wat blijkt: medewerkers laten zich door verrassende zaken inspireren. Geen ‘fancy’ kantooromgeving, bonus of extra vrije dag, maar gewoon iedere dag een goede kop koffie blijkt medewerkers te inspireren tijdens de werkdag.
Maar liefst zes op de tien Nederlandse medewerkers zien goede koffie als één van de belangrijkste voorwaarden. Hiermee behoort goede koffie vandaag de dag tot de top drie van belangrijke voorwaarden op het werk. Na de economische recessie zijn andere factoren belangrijk om medewerkers te inspireren en motiveren, zo blijkt uit onderzoek van Douwe Egberts Coffee Systems.
Van bonus- naar koffiecultuur
Opvallend is dat we in Nederland lijken op te schuiven van een bonus- naar een koffiecultuur. Niet een bonus (67 procent), extra vrije dag (55 procent) of een bedrijfsuitje (62 procent) zijn belangrijk, maar gezellige collega’s (93 procent), voldoende frisse lucht (88 procent) en een goede kop kwaliteitskoffie (82 procent) vormen de top drie van voorwaarden die op het werk het meeste inspireren. Kwaliteitskoffie is hiermee ook een belangrijke ‘motor’ voor werkend Nederland. 80 procent van de medewerkers krijgt namelijk energie na het drinken van een goede kop koffie. Het belang van goede koffie blijkt groot te zijn, want het onderzoek laat verder zien dat slechts vijf procent van de medewerkers dagelijks gemotiveerd aan het werk gaat als er matige koffie wordt geschonken.
Positief bedrijfsimago Goede koffie aanbieden leidt voor werkgevers niet alleen tot productief en gemotiveerd personeel. Koffie blijkt ook een belangrijke, positieve bijdrage aan het imago van bedrijven en instanties te leveren. Maar liefst 84 procent van de Nederlandse medewerkers vindt dat het schenken van een goede kop koffie positief afstraalt op de onderneming. Driekwart van de Nederlandse medewerkers vindt dat matige koffie zelfs leidt tot een negatieve indruk, blijkt uit het onderzoek.
Goede koffie belangrijke voorwaarde Jeroen Siedenburg, managing partner How Company, gespecialiseerd in HR en bedrijfspotentie, licht toe: "Medewerkers worden eerder gelukkig van praktische zaken dan van materiële zaken. Het zit hem zeker niet in een dure lease-auto of stevige bonus. Geluk vinden medewerkers ook in goede koffie. Dat is een voorbeeld van wat hen uiteindelijk echt motiveert en in beweging brengt." Voor George Schoof, Commercieel Directeur van Douwe Egberts Coffee Systems, benadrukken de resultaten van dit onderzoek het belang van een goede kop koffie op de werkvloer. "De kwaliteit van de koffievoorziening heeft meer invloed op het werk dan menigeen denkt. Goede koffie is eigenlijk onmisbaar als men weet dat medewerkers erdoor geïnspireerd raken. Voor de werkgever is het een kleine investering en voor medewerkers een dagelijkse bonus. Bovendien is het ook nog eens zo dat bezoekers er een bedrijfsimago aan afmeten."
Douwe Egberts preekt natuurlijk voor eigen parochie in deze advertorial.
Goede koffie werkt slechts voor koffiedrinkers, voor het binden van medewerkers is veel meer nodig.
Nienke
|
|
31
-
03
-
2011
|
10
:
37
uur
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope, alleen de interpretatie van het onderzoek is waarschijnlijk van DE. Oftewel, onafhankelijk onderzoek met een DE tintje
Karin
|
|
31
-
03
-
2011
|
15
:
26
uur
Goede koffie ja...... Dat is dus geen DE, maar Max Havelaar....
Sylvie
|
|
1
-
04
-
2011
|
09
:
55
uur
Leuk zo'n onderzoek, maar DE verkoopt het liefst van de diepvries rotzooi, niet te drinken. Bij ons op de zaak drinken we lekkere koffie van verse bonen, Redbeans. En nog duurzaam ook.
Koffie behoort tot de drie belangrijkste voorwaarden op het werk? Dat gaat wel erg ver..! Dat een goede kop koffie op het werk niet mag ontbreken, daar ben ik het wel mee eens. Niet alleen tav medewerkers maar ook voor klanten en zakenrelaties die langs komen voor een afspraak. Slechte koffie geserveerd krijgen wordt denk ik niet als positief ervaren..