zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier tips om goede notulen te maken

31 maart 2011 - Notuleren van een vergadering lijkt eenvoudig: u schrijft op wat er gezegd wordt, maakt er een verslag van en stuurt het rond naar de deelnemers van de vergadering. Voilá! Toch komt er meer bij kijken. Carla van den Bos van Vergaderen doe je zo! geeft tips.

Belangrijk is dat u van tevoren het kader kent voor de notulen. Stel daarom de volgende vragen: 



1. Wat is het doel van de vergadering? Wat is het doel van de notulen? Voor wie notuleert u? 

2. Wat voor soort verslag past hierbij? Wil de vergadering een uitgebreid verslag, een samenvattend verslag of is een besluitenlijst voldoende? Of moet het woordelijk uitgewerkt worden en krijgt u een band waarop de vergadering opgenomen is? 

3. Is het belangrijk dat u notuleert wie wat zegt? Of is een beschrijving van de discussie, de besluitvorming en het besluit beter? 

4. Gebruikt u voornamen of achternamen? 

Vier tips
1. Maak altijd een actielijst, met daarop welke activiteit door wie wordt gedaan en wanneer het klaar is. 

2. Zorg dat de notulen ruim voor de volgende vergadering bij de deelnemers zijn, vergezeld door de agenda voor de volgende vergadering. 

3. Zet in de notulen duidelijk zichtbaar de datum, tijd en plaats van de volgende vergadering. 

4. Notuleer in een sjabloon. De agendapunten heeft u al, zet die erin met ruimte om de notulen eronder te zetten.

Ga naar www.vergaderendoejezo.nl voor het aanvragen van het gratis e-boekje
'10 tips over besluitvorming.'

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes tips om stille deelnemers te betrekken bij een vergadering
 Tien tips voor het voorzitten van een vergadering
 Drie tips om uw vergadering effectief voor te bereiden
 Manager verspilt vijf uur per week aan vergaderingen plannen
 
 
reacties
 
M.H.  |   | 
4-04-2011
 | 
22:14 uur
Ik heb dit artikel met aandacht gelezen, omdat ik vaker moet ik vaker moet notuleren en dat graag goed doe. Ik vat uw punt 4 niet. Hoe notuleert men in een sjabloon?
Carla van den Bos  |   | 
5-04-2011
 | 
10:01 uur
Geachte M.H.,
Een sjabloon is een formulier waarin de vaste onderwerpen, de kop en bijvoorbeeld de paginanummering al staan.
Het scheelt veel werk.

Door te googlen op 'sjabloon notulen' komen er veel voorbeelden. Ook heeft Microsoft sjablonen klaar staan. Die zijn te vinden op (Klik hier)

Ik hoop dat het hiermee duidelijk is.
Met vriendelijke groet,

Carla van den Bos
Anke H.  |   | 
19-02-2015
 | 
16:29 uur
Indien het notuleren niet intern gehouden wordt is het inderdaad verstand met een vast format te werken en de werknemer goed te informeren. Wat ik zelf merk is dat organisaties ervan uitgaan dat mensen objectief en geordend kunnen notuleren, terwijl hier meer bij komt kijken dan men denkt.
Carla van den Bos  |   | 
20-02-2015
 | 
09:57 uur
Beste Anke,

Ik ben het helemaal met je eens: notuleren is een vak. Dat wordt veel te weinig erkend. Niet iedereen met een pen en een vel papier kan goede notulen maken. Het vraagt kennis en ervaring.

Bovenstaand artikel schreef ik bijna 4 jaar geleden. In die tussentijd heb ik veel workshops over vergaderen gegeven, onder andere aan notulisten, en digitale cursussen voor voorzitters en voor notulisten gemaakt. Ik geef nog steeds dezelfde tips.

Met hartelijke groet,
Carla van den Bos

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10