Bedrijven die milieuclaims waarmaken scoren winst en vertrouwen
29 maart 2011 -
De overgrote meerderheid van de Britse consumenten zien duurzame claims van bedrijven als een wassen neus. Slechts zeven procent gelooft dat ondernemingen daadwerkelijk doen wat ze beweren op het gebied van milieu en CO2-reductie. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Carbon Trust.
Twee derde van de consumenten betwijfelt of bedrijven daadwerkelijk hun CO2-uitstoot aan het reduceren zijn. Zes van de tien zouden dit alleen geloven als onafhankelijke partijen deze claim bevestigen. Ongeveer de helft van de ondervraagden vermoedt dat bedrijven slechts een kleine aanpassing doen om positieve media-aandacht te behalen, maar vervolgens gewoon doorgaan zoals ze altijd deden.
Bewijs
Het goede nieuws voor ondernemingen is dat wanneer ze hun claims kunnen onderbouwen met bewijzen dat ze inderdaad hun CO2-uitstoot verminderen, ze hun imago een enorme boost kunnen geven. 56 procent van de consumenten geeft aan trouwer te zijn aan merken die bewijzen dat ze actie ondernemen en 53 procent stelt dat ze het liefst zouden werken voor een bedrijf dat oprecht moeite doet voor het milieu.
Verplicht
Uit het onderzoek bleek verder dat 70 procent van de mensen vindt dat ondernemingen verplicht zouden moeten zijn hun uitstoot bekend te maken en dat meer dan de helft meer let op de milieuvriendelijkheid van bedrijven dan vijf jaar geleden. Er is dan inmiddels ook een duidelijke relatie tussen ondernemingssucces en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Actie ondernemen om klimaatverandering tegen te gaan, resulteert namelijk direct in twee procent meer verkopen – en vice versa. Hier ligt absoluut een kans. Plus: bedrijven die niets doen om hun uitstoot te beperken en niet aan kunnen tonen milieuvriendelijk bezig te zijn, zullen dit gaan merken in hun winstcijfers.
Bron:Management Issues