28 maart 2011 -
De verkoopcijfers wijzen anders uit, maar vraag je berijders wat zij willen, dan is dat geen kleinere auto. Dit concludeert de Vereniging Auto Van De Zaak. Berijders geven in 65 procent van de gevallen aan dat zij de volgende keer liever niet voor een kleinere auto kiezen.
Als je de verkoopcijfers bekijkt dan is de conclusie dat er door zakelijke rijders in steeds kleinere auto’s gereden wordt. VAVDZ vroeg zich af waar deze ontwikkeling vandaan komt. Een kwantitatieve enquête onder 1.000 leden toont aan dat slechts achttien procent een kleinere auto wil kiezen. 65 procent wil geen kleinere auto en zestien procent is er nog niet uit.
Downsizing
VAVDZ onderzocht middels een kwalitatieve enquête de verklaring voor de veelbesproken 'downsizing' van de zakelijke auto. Hier komen twee redenen naar voren. Allereerst spelen de kortingen op de bijtelling een rol (de veertien en twintig procent categorie auto’s). Auto’s met een lage bijtelling zijn vaak kleiner. Als tweede reden en hoofdreden geeft de berijder aan dat 'autoregelingen' van de werkgever zijn aangescherpt. In die autoregeling wordt onder andere geregeld tot welk bedrag er een auto uitgekozen mag worden. Dit bedrag is de laatste jaren verlaagd of niet geïndexeerd. Hierdoor is de berijder gedwongen om voor een kleinere auto te kiezen. VAVDZ concludeert dat de ‘downsizing’ in de meeste gevallen niet uit vrije wil is ingegeven, maar door fiscale regelingen is gestuurd en/of door werkgevers is afgedwongen.