Niet Het Nieuwe Werken maar het ‘echte’ werken trekt starter
28 maart 2011 -
Daar waar bedrijven sturen op Het Nieuwe Werken, blijken studenten en starters een traditionele werkomgeving te verkiezen. Zij hechten weinig waarde aan thuiswerken, een flexibele werkplek of flexibele kantoortijden. Jong hoogopgeleid talent vindt vooral sfeer, leuke collega's, opleiding en ontwikkeling belangrijke voorwaarden bij de keuze van een baan.
Dit blijkt uit grootschalig onderzoek onder 1.800 HBO- en WO- studenten en starters, uitgevoerd door Studentalent.
The war on talent en Het Nieuwe Werken Met de voorspelde krapte op de arbeidsmarkt, is een 'war on talent' onvermijdelijk. Een aantrekkelijk werkgeversimago speelt daarom een steeds belangrijkere rol en Het Nieuwe Werken lijkt daar, in tegenstelling tot wat veel bedrijven beweren, niet een directe rol in te spelen. Werkgevers zullen jong talent niet binnenhalen door de bricks en bytes van Het Nieuwe Werken in te zetten. Zij geeft namelijk
weinig om thuiswerken, een flexibele werkplek of flexibele kantoortijden. Wat zij wel belangrijk vindt, is sfeer binnen het bedrijf, collega's om direct contact mee te hebben en van te leren, oftewel echte en persoonlijke aandacht. "Organisaties die zich nu al bezighouden met het aanspreken en werven van jong talent behalen een concurrentievoordeel", gelooft Angelique Steen, algemeen directeur Studentalent. "Een aantrekkelijk werkgever zijn maakt het verschil. In de strijd om jong talent is het voor bedrijven dus belangrijk deze nieuwe lichting te leren kennen en te weten wat haar wensen zijn ten aanzien van werk."
Recruitmentsites en solliciteren Wanneer studenten en starters de arbeidsmarkt op gaan, doen zij dit veelal online. In de werving is een recruitmentsite een belangrijk middel om met de doelgroep te communiceren. Opvallend hierbij is dat studenten en starters nauwelijks waarde hechten aan foto's en filmpjes (acht procent) op de site van de potentiële werkgever. Deze vertegenwoordigen volgens hen niet het echte verhaal van het bedrijf. Wel belangrijk vinden ze de missie en visie van een organisatie en de openstaande vacatures. Daarnaast is de grootste afknapper op de site van een mogelijke werkgever het ontbreken van contactgegevens (37 procent). In het reageren op openstaande vacatures zijn studenten en starters ook weer traditioneel, het overgrote deel (78 procent) verkiest voor een mail met cv boven het invullen van een webformulier of een profiel op LinkedIn. Bij de oriëntatie op mogelijke werkgevers wordt massaal gebruik gemaakt van Google (92 procent). Het zorgvuldig opgebouwde merk/bedrijf wordt dus gecheckt en fijntjes afgewogen op de zoekmachine.
Social media Ook bij het actief inzetten van social media moeten bedrijven sterk rekening houden met de kritische blik van studenten en starters. Zij worden immers lid van een bedrijfsnetwerk, omdat zij dat bedrijf 'gewoon leuk' vinden (57 procent). Social media worden door de doelgroep met name gebruikt voor het onderhouden van contact met vrienden, (laten) zien wat er zich afspeelt en uploaden van foto's en filmpjes, waarbij Facebook met 80 procent verreweg het meest populair is onder studenten en starters. Openstaande vacatures zijn slechts voor een kwart een reden om een bedrijf te volgen.
Arbeidsmarkt Het MKB blijft het meest populair onder studenten en starters. Zij staan niet te trappelen om direct een eigen bedrijf (zes procent) te beginnen, want ze willen graag ervaring opdoen. Dat doen zij het liefst bij een internationaal of commercieel bedrijf. Zij willen eerst nog leren en ontdekken hoe het werkende leven is,
waarbij learning on the job belangrijker wordt gevonden dan een traineeship.
De nieuwe lichting 2011 is een onderzoeksdossier van Studentalent met inzicht en kennis over hoger opgeleide studenten en starters, door Studentalent De nieuwe lichting genoemd, die de komende jaren de arbeidsmarkt zullen betreden.
Ik geloof zeker dat HNW nog niet de meest complete methodiek is om studenten en starters aan te trekken. Tegelijkertijd geloof ik ook dat we momenteel in een transitie zitten waar HNW binnen 5 jaar mainstream is en niemand nog anders wil. Uiteraard zijn er uitzondering en zal dit niet zonder stoten gaan, maar het wordt wel realiteit!
Interessant 'oordeel' en voor organisaties een belangrijk signaal voor de toekomst. Deze generatie schetst nu al de lijnen voor de organisatie van de 21ste eeuw, waarin eigen verantwoordelijkheid, verbinding op basis van drijfveren & interesses en zelforganisatie een grote rol zullen spelen, cruciale elementen voor 'Nieuw Organiseren' !!
Jose
|
|
20
-
09
-
2011
|
09
:
29
uur
Tja, niet zo heel gek natuurlijk dat zij HNW niet hoog op hun agenda hebben staan.
Doorgaans nog geen gezin, vrijgezel of in een relatie met een andere starter/net gestarte... Dus ik snap heel goed dat zij nog geen behoefte hebben om flexibel hun tijd in te (kunnen) delen.
Andere logische reden is: de mate van zelfstandigheid in uitvoeren van het werk is bij deze toetreders relatief laag, daar zij nog weinig werkervaring hebben. Zij leunen vakinhoudelijk veel meer op hun ervaren collega's dan andersom.
Let wel, ik verwijt hun hier helemaal niets, ik vind het een logisch een-tweetje. Naarmate je ouder wordt is doorgaans de behoefte naar meer flexibiliteit hoger vanwege de privé-omstandigheden.
Grappig om deze oude blog terug te lezen en dan te zien hoe tijden zijn veranderd. De millennial wil niets liever dan thuis werken. Verkiezen vrijheid en autonomie boven zekerheid. En begrijpelijk. Ze zijn opgegroeid met technologie en een hoop vrijheid in huis. Alles was altijd mogelijk. En daar houden ze nu aan vast. Organisaties zullen hier nog meer op moeten inspelen. Anders worden ze ingehaald door nieuwe initiatieven de de nieuwe generatie zelf op zet.