zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Boetes voor colportagepraktijken energiebedrijven onnodig’

25 maart 2011 - De Nederlandse Mededingingsautoriteit beboette afgelopen week twee energiebedrijven, omdat bij hun verkoop-aan-de-deur-activiteiten aanzienlijke misstanden hebben plaatsgevonden. Mark Hekkelman, commercieel directeur van ODS2 en specialist op het gebied van direct sales, stelt dat de bedrijven de boetes wellicht hadden kunnen voorkomen door zich minder te richten op de korte termijn en instant succes en meer op een duurzame relatie met de consument.

Het tv-programma Kassa besteedde vorig jaar uitgebreid aandacht aan de colportagepraktijken van energiebedrijven en bij een meldpunt van de NMa en de Consumentenautoriteit kwamen in navolging van deze media-aandacht veel meldingen binnen over misstanden bij verkoop aan de deur. De NMa deed onderzoek en concludeerde dat in veel gevallen consumenten onder meer niet goed worden voorgelicht over het contract dat hen wordt aangeboden. Als uitvloeisel van deze uitkomsten legde de NMA Energie:direct en Greenchoice boetes op van respectievelijk ruim een miljoen en twee miljoen euro. 



Winst boven alles
Hekkelman is van mening dat de beboete bedrijven het onheil een beetje over zichzelf hebben afgeroepen: "Het begint al met de wijze waarop bedrijven colportageactiviteiten inkopen. In veel gevallen gebeurt dit op succesbasis. De colportagebedrijven krijgen met andere woorden betaald voor elk contract dat zij afsluiten. Hieruit blijkt al dat er meer waarde wordt gehecht aan de verkoop op korte termijn dan aan de lange termijn relatie met de klant. Want met een beloningsstructuur als deze werk je in de hand dat de verkopers aan de deur er alles aan doen om hoe dan ook een contract af te sluiten, en het belang van de consument hierbij uit het oog verliezen." 

Hand in hand
Volgens Hekkelman kan het ook anders: "Meer verkopen en tegelijkertijd het belang van de consument voorop stellen, sluiten elkaar niet uit. Sterker nog, juist door een duurzaam, op inhoud gebaseerde relatie met je klanten en toekomstige klanten op te bouwen, kun je beter inspelen op hun behoeftes en op die manier meer verkopen realiseren." Op de vraag hoe dit te realiseren, is Hekkelman duidelijk: "Bedrijven moeten niet puur en alleen inzetten op direct sales, maar zouden er beter aan doen dit bijvoorbeeld te combineren met telefonische acquisitie. Ze kunnen dan de gesprekken aan de deur inzetten voor een eerste persoonlijke kennismaking met de consument, het in kaart brengen van diens behoeftes en het uitgebreid informeren van de consument over alle mogelijkheden en onmogelijkheden. Bij gebleken interesse kunnen ze dan op een later moment via de telefoon de order afsluiten. Dit leidt tot meer transparantie, betere bescherming van de consument en minder fraude en misstanden." 

Ambassadeurs
Ook moeten volgens Hekkelman de agents die langs de deuren gaan meer gezien worden als het visitekaartje van de energieleveranciers: "Een goed, informatief gesprek aan de deur door een sympathiek persoon is zeer waardevol voor de lange termijn. Het zorgt voor naamsbekendheid en kan leiden tot merkvoorkeur en sales op langere termijn. Bedrijven zouden er daarom goed aan doen colporteurs niet enkel te beschouwen als verkoper, maar ook als ambassadeur van hun bedrijf. En uiteraard moeten colporteurs zich ook als zodanig gedragen."
Hekkelman betreurt het dat Greenchoice inmiddels is gestopt met haar colportageactiviteiten: "Als je inzicht hebt in en grip hebt op je direct salesproces, mede door de inzet van ondersteunende software, maak je je salesproces niet alleen effectiever, maar kun je tevens voorzien in de daadwerkelijke behoefte van de consument."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Elf tips voor grotere klanttevredenheid bij verkoop aan de deur
 Goede verkoper heeft succes aan zichzelf te danken
 Zeven aanbevelingen om meer grip te krijgen op uw verkoopfunctie
 Tien gladde verkooptrucs
 
 
reacties
 
Ron  |   | 
25-03-2011
 | 
16:17 uur
Klantenbinding en lange termijn visies mooie woorden maar het er zal in de toekomende tijd niet van komen.
Zolang werknemers individueel op basis van persoonlijke resultaten worden beoordeeld en afgerekend, zal een bedrijf worden beloond met kortzichtigheid en snelle resultaten.
Net zo min als als je team minded denken verkrijgt door de teamleden individueel te belonen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10