24 maart 2011 -
In tegenstelling tot wat men zou verwachten – nu het zoeken naar werk steeds meer via sociale netwerken gebeurt - hebben bedrijven nog steeds geen uitgewerkt Facebook-beleid. Tenminste niet in België. Bedrijven laten hier dus kansen liggen, zeker nu de economie weer aantrekt en de war for talent oplaait, zo schrijft 6Minutes.be.
De gegevens zijn afkomstig uit een onderzoek onder 1.062 werkenden in België over het gebruik van Facebook in een professionele context, uitgevoerd door de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB) in opdracht van Insilencio.
Afscherming gegevens Van de respondenten, allen in de leeftijdscategorie van 26 tot 45 jaar, beschikt twee derde over een Facebook-profiel. Een op drie van hen bezoekt dit dagelijks. Iets meer dan de helft bezoekt Facebook maximaal twee keer per week, en twaalf procent beschikt over een slapend Facebook-profiel. Hoe meer men Facebook bezoekt, hoe positiever men staat tegenover deze sociale netwerksite. Tegelijkertijd schermen werknemers die Facebook vaak bezoeken hun profiel ook meer af dan de light users. Vooral werknemers die hun baas willen toevoegen tot hun Facebook-netwerk, delen niet zomaar alle informatie.
Geen wervingssite
Wat betreft werving voelen weinig werknemers zich geroepen om Facebook in te schakelen. Op de vraag of men bereid zou zijn om vacatures op hun profiel te plaatsen, reageert men weinig enthousiast. Nog geen vijf procent plaatst spontaan vacatures bij zijn profiel, één op vijf zou dit doen indien het gevraagd wordt.
Deze terughoudendheid kan te wijten zijn aan het feit dat bedrijven in Vlaanderen nog steeds erg weinig gebruik maken van Facebook als een wervingskanaal. Facebook blijft vooral een privé aangelegenheid, al is het wel geschikt om collega’s beter te leren kennen en de groepsdynamiek op de werkvloer te bevorderen.
Bron:6Minutes
Dit verbaast me best wel. ik ben benieuwd of het in Nederland ook anders is.
Voor bedrijven is Facebook voor het werven van personeel niet alleen belangrijk, maar het hebben van een bedrijfspagina op Facebook is ook een must. Daar kun je de interactie met je klanten opzoeken, vacatures plaatsen, foto's laten zien etc. Ik verwacht dat binnen vijf jaar de meeste bedrijven vertegenwoordigd zijn op Facebook.