21 maart 2011 -
Het boek Connect! – de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap van Menno Lanting is verkozen tot Managementboek van het Jaar 2011. De jury maakte de winnaar bekend tijdens het jaarlijkse Managementboekengala in de Rode Hoed te Amsterdam. De prijs werd voor de negende keer toegekend op het door de Managementboek.nl georganiseerde evenement. De winnaar ontving een bronzen beeld, ontworpen door Riky van Lint.
In de toekomst hebben we open, authentieke organisaties nodig die zowel intern als extern optimaal verbonden zijn met medewerkers, klanten en andere belanghebbenden, zo stelt Menno Lanting in zijn boek 'Connect! – de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap'. Hij voorspelt het einde van de klassieke regels van organiseren en managen, onder invloed van de snel groeiende sociale netwerken.
Meer dan broeinesten voor digitale hangjongeren
"Deze sociale netwerken zijn meer dan broeinesten voor digitale hangjongeren. In het boek wordt de manager rechtstreeks aangesproken. Het boek slaagt erin om op bevlogen wijze duidelijk te maken dat sociale netwerken niet alleen relevant zijn voor onze kinderen die dag en nacht op Hyves, Facebook, Twitter en blogs met de wereld aan het communiceren zijn, het is een managementvraagstuk," zei juryvoorzitter Rudy Kohr (organisatie-adviseur Twynstra Gudde en auteur). De jury loofde het boek verder vanwege de toegankelijke schrijfstijl, de gedegen onderbouwing en de praktische toepasbaarheid. "Managers zullen een antwoord moeten hebben wat sociale netwerken betekenen voor de eigen organisatie. De jury denkt dat dit boek helpt bij het vinden van dat antwoord."
Met dank aan Twitter
De winnaar Menno Lanting stelde na afloop: "Ik was al heel tevreden met mijn nominatie. Dat ik de prijs nu heb gewonnen, is natuurlijk fantastisch. Dat we dit feest kunnen vieren, is eigenlijk te danken aan Twitter. Daar is het destijds ook begonnen: toen ik op Twitter voorzichtig melding maakte van mijn idee een boek te schrijven over de impact van sociale media en leiderschap, kreeg ik meteen een reactie van mijn uitgeverij Business Contact."
Eerdere winnaars
De titel Managemenboek van het Jaar geldt als toonaangevend in het vakgebied van management. Eerdere winnaars waren onder andere Joep Schrijvers met zijn bestseller ‘Hoe word ik een rat’, Jeroen Smit met ‘Het drama Ahold’ en Mathieu Weggeman met ‘Leidinggeven aan professionals? Niet doen!’. Dit keer beoordeelde de jury ruim 250 boeken. Uiteindelijk werd de winnaar gekozen uit zes genomineerden.