Traditionele media spelen nog steeds hoofdrol in PR
18 maart 2011 -
Het blijkt dat de rol van de media in de verschillende Europese landen kan verschillen. Eén ding hebben de ondervraagde landen echter gemeen: traditionele media spelen, ondanks de sterke opkomst van social media, in heel Europa nog steeds een zeer belangrijke rol spelen in het bereiken van het publiek.
Dat blijkt uit Europees onderzoek van de Worldcom Public Relations Group naar trends in PR. Aan het onderzoek hebben zeventien Europese PR-bureaus van de Worldcom PR Group EMEA deelgenomen. Uit dit onderzoek, dat dit jaar voor het eerst is uitgevoerd, komt naar voren dat alle deelnemende bureaus dagbladen als het belangrijkste medium zien wanneer een klant een product lanceert in een nieuwe markt. De PR-bureaus zijn het erover eens dat naast de dagbladen ook nieuwsdiensten, (vak)tijdschriften, televisie en radio en bloggers een zeer grote rol spelen.
Facebook
Wanneer het gaat om de inzet van social media, verschilt de aanpak per land. Zo zou een derde van de bureaus Facebook voor een business-to-business campagne aanbevelen. Deze toepassing is vooral populair in Zuid-Europa, waar 75 procent van de bureaus dit aanmoedigt. Dit in tegenstelling tot Noord-Europa, waar geen enkel bureau dit zou aanraden. Als het gaat om Twitter geeft bijna driekwart van de bureaus aan dat minder dan 25 procent van de journalisten in hun land dit als professionele tool gebruikt.
Interviews
Wat het uitnodigen van journalisten betreft voor interviews tijdens bijeenkomsten en/of beurzen: journalisten in Zuid-Europa blijken niet bereid te zijn om op eigen kosten te reizen. In Noord-Europa daartegen zou vier op de tien journalisten op eigen kosten reizen voor een interview. Met betrekking tot persberichten is het in heel Europa, met uitzondering van Portugal, gebruikelijk deze uitingen te versturen in de lokale taal. Opvallend is dat Portugese media de voorkeur geven aan het ontvangen van Engelstalige persberichten in plaats van in het Braziliaans-Portugees.
Persconferentie
Over de manier waarop klanten geïntroduceerd moeten worden bij de media, verschillen de Europese bureaus ook van mening. In Noord-Europa is een één-op-één interview tijdens een ontbijt- of lunchsessie met journalisten of een social event gebruikelijk. In Zuid-Europa geeft men de voorkeur aan het organiseren van een persconferentie in één stad. De PR-bureaus in Oost-Europa geven aan dat het organiseren van een aantal persconferenties in verschillende steden het beste werkt. Persconferenties hebben in Noord- en Zuid-Europa behoorlijk aan populariteit ingeboet. Daar waar in Zuid-Europa een persconferentie voor een nieuw consumentenproduct bezocht wordt door 40 journalisten, is dat aantal in Noord-Europa minder dan vijf.
Ik denk zelf dat de traditionele media ook nog steeds het meest effectief zijn om een product te lanceren. Echter, als je iets hebt dat exceptioneel is, dan is het viral effect van bijv. Twitter en Facebook niet te onderschatten. Maar dat komt helaas niet al te vaak voor...