Eerlijke, bescheiden medewerker presteert het best (of niet?)
16 maart 2011 -
Is klantenfocus belangrijk binnen uw organisatie? Koester dan uw medewerkers die eerlijk en nederig zijn. Zij leveren in dergelijke omstandigheden de beste prestaties, zo ontdekten Amerikaanse onderzoekers. Beter nog dan mensen die nauwgezet of vriendelijk zijn.
Aan 269 werknemers in 25 gezondheidsinstellingen werd gevraagd welke van de zes voorgelegde persoonlijkheidskenmerken ze bij zichzelf herkenden. Aan de managers werd gevraagd scores te geven voor allerlei prestatiekenmerken van diezelfde personeelsleden. De vergelijking van deze twee enquêtes bracht het hierboven genoemde verband aan het licht. De werknemers die volgens hun leidinggevenden het best presteerden, bleken diegenen te zijn die zichzelf beschreven hadden als eerlijk en nederig.
Narcisme Zoals gezegd, werd het het onderzoek gehouden in 25 gezondheidsinstellingen. Mede-onderzoekster Megan Johnson merkt op dat in andere sectoren niet per se dezelfde situatie heerst. Soms is een goede omgang met klanten of patiënten immers niet het voornaamste, zegt zij. "Sommige banen zijn bijvoorbeeld geknipt voor narcistische personen, die vooral aan hun eigen belangen denken. Die zijn niet nederig, maar egoïstisch en er op uit te profiteren van het werk van anderen."
Bron:6Minutes