15 maart 2011 -
Doen uw medewerkers het niet zo goed als u zou willen? Presteren ze ondermaats terwijl u weet dat er meer in zit? Management Today komt u tegemoet met zeven tips om het tij ten goede te keren en uw team weer te laten presteren zoals u weet dat het kan.
1. Wees eerlijk Zeg eerlijk dat de prestaties niet zijn wat u verwacht, en leg duidelijk uit waarom dat zo is. Vertel ook wat de impact van hun ondermaatse prestaties is op de onderneming en de rest van het team.
2. Verzeker u ervan dat ze het snappen Een instemmend knikje is niet genoeg. Vraag uw medewerkers uit te leggen hoe ze het in het vervolg aan zullen pakken.
3. Maak een plan Kritiek leidt vaak tot onvrede of paniek. Betrek uw team daarom bij de oplossing: stel samen prioriteiten, bepaald doelstellingen en maak een planning. Zorg wel dat dit reëel is en delegeer waar nodig. Ontbreekt het uw medewerkers aan bepaalde vaardigheden, stuur ze dan op cursus. Bespreek de vorderingen regelmatig.
4. Heb vertrouwen Vertel hoeveel vertrouwen u in iemand heeft en leg uit waarom (bijvoorbeeld omdat hij/zij eerder goed gepresteerd heeft). Twijfels? Hou ze voor u!
5. Neem niet zomaar iets aan Slechte prestaties kunnen meerdere oorzaken hebben. Misschien is het werkproces niet goed ingedeeld of heeft de medewerker problemen in de privésfeer. Vraag waarom hij/zij zelf denkt niet optimaal te presteren. Doe dit op neutrale toon en wijs niet meteen met beschuldigende vingers. Luister onbevooroordeeld naar het antwoord, en als het probleem ergens in de organisatie ligt, wees dan bereid het aan te pakken.
6. Wees flexibel Herpositioneer de functie van de slechte presteerder en kijk of er elementen aan toe te voegen zijn waar uw medewerker goed in is en/of leuk vindt om te doen. Iemand die plezier in zijn werk heeft, presteert beter.
7. Wees er voor ze Medewerkers die het moeilijk hebbeb, hebben extra behoefte aan uw steun, complimenten en opbouwende kritiek. Zorg dat uw deur voor hen openstaat.