zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

ROI sociale media is wel te meten

15 maart 2011 - Sociale media zijn niet uit de actualiteit weg te slaan. Consumenten maken er steeds meer gebruik van en `experts` schrijven voortdurend over de gevaren en kansen. Waarom blijven veel bedrijven dan talmen om er ook de nodige budgetten aan te wijden? Het antwoord: marketeers weten niet hoe de return on investement te berekenen, met alle gevolgen van dien.


"Wie de return on investment van social media marketing niet begrijpt, mist enorme kansen." Dat stelt Olivier Blanchard die op 23 maart te gast is in Brussel op het Fusion Marketing Experience evenement waar hij zijn boek 'Social Media ROI' aan de pers presenteert. 



Gebrek aan inzicht
Nog steeds beweren verschillende zogeheten social media experts dat u de ROI van social media niet kunt berekenen. Velen van hen weten iets van sociale media af maar hebben weinig (marketing) management ervaring. En dat vertaalt zich in een gebrek aan inzichten betreffende het aanwenden van sociale media in bedrijven. Het enige antwoord is nochtans ROI, strategie en duidelijke metrics, zegt social media expert Olivier Blanchard. 

Gebrek aan kennis
Volgens Blanchard, die onlangs samen met Brian Solis (die het voorwoord van zijn boek schreef), werd verkozen tot één van de meest geliefde ‘mentoren’ van de Amerikaanse jeugd, is het negeren van de ROI van social media marketing een absolute fout. Meer zelfs: het is volgens hem één van de belangrijkste redenen waarom bedrijven niet (voldoende) aan social media marketing doen.
Zijn redenering is eenvoudig maar wordt helaas niet begrepen door veel zogeheten ‘social media experts’. In een tijdperk waarin marketeers steeds meer worden gevraagd naar de ROI van hun marketingbestedingen en de marketingrealiteit snel verandert, beslissen managers over de goedkeuring van budgetten op basis van cijfers. 

Interne verkoop
Marketeers moeten dus weten hoe ze de ROI van een (social) media marketing programma kunnen bepalen en intern ‘verkocht’ krijgen. Als ze dat niet doen, is het veel moeilijker – en bij professionele bedrijven onmogelijk – om hun programma’s te laten goedkeuren. Een fundamenteel onbegrip van marketing ROI en het onvermogen om (social media) marketing programma’s te vertalen in zakelijke doelstellingen, is funest om dat voor elkaar te krijgen. Dat is ten eerste jammer voor marketeers die de voordelen kennen van social media maar niet weten hoe ze te ‘verkopen’. Ten tweede is het erg jammer voor bedrijven die dan ook maar niet beslissen om sociale media te gebruiken en kiezen voor marketingmethodes met een beproefde ROI maar een dalende efficiëntie. En uiteindelijk betaalt zelfs de klant er een prijs voor. 

Uitdagingen en kansen
Marketing ROI betekent niet dat je op alles kunt percentages en financiële parameters kleven. Het mag ook geen excuus zijn om uw marketingstrategie enkel te baseren op bekende tactieken en niet te innoveren. Een marketingprogramma met een mindere investering en minder zeker resultaat, kan soms een enorm verschil maken. Bovendien kunt u steeds bijsturen. Tot slot mag marketing ROI ook niet het einde betekenen van merkgerelateerde en ‘minder tastbare’ marketingtechnieken.
Maar het is wel een absolute voorwaarde om uw programma’s snel te laten goedkeuren door het management. Een degelijk begrip van marketing ROI, zeker in de zo belangrijke social media marketing, is dan ook cruciaal voor wie zijn bedrijf op een correcte manier de moderne klant wil helpen benaderen en bedienen.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie technieken om uw roi te berekenen en te verbeteren
 
 Uitdagingen en gebruik van sociale media in cross-channel marketing
 Tien tips om sociale media slim in te zetten
 
 
reacties
 
AQ  |   | 
15-03-2011
 | 
11:41 uur
Een beetje jammer dat de artikel als titel draagt 'ROI sociale media is wel te meten' en dat er dan vervolgens nergens word besproken hoe dat mogelijk is. Gemiste kans.
Andrea bakker  |   | 
15-03-2011
 | 
22:55 uur
Ik sluit me hierbij volledig aan, was benieuwd naar de visie op roi van social media en aanpak ipv van een artikel die veel commentaar op bestaande methoden heeft (wat op zichzelf prima is) zonder enige onderbouwing, tip of oplossing.
Seo bureau Amsterdam  |   | 
16-03-2011
 | 
15:35 uur
Ik had ook enkele concrete tips/adviezen verwacht omtrent het meten van social media ROI. Dat ter zijde, vind ik de artikel wel goed en zouden vele (marketing) managers het ook mogen lezen. Daarna kunnen ze wellicht Olivier Blanchard raadplegen voor de methoden om social media ROI te meten..
Jos Veldwijk  |   | 
18-03-2011
 | 
14:21 uur
Wie niet voor Olivier Blanchard naar Fusion Marketing Experience wil of kan, lees dit stappenplan voor Social Media ROI >

(Klik hier)

Phil Kleingeld  |   | 
21-03-2011
 | 
10:00 uur
Het zou een uitgebreid artikel worden om ROI aan te tonen want dat hangt er vanaf wat je wilt meten! Voordat je ROI kunt meten is het van belang dat je eerst een duidelijke doelstelling hebt met het inzetten van sociale media en dat je daarbij realistische targets benoemd. Is je doel bijvoorbeeld dat je 20% minder klachten over je bedrijf wilt horen via Twitter, dan zal je dus eerst moeten nadenken welke rol Twitter moet spelen om dat doel te bereiken. Dat kan zijn door eerst je service apparaat te verbeteren en/of de snelheid van reageren te verhogen en dan via Twitter je oor te luisteren leggen hoeveel minder klachten je krijgt. Dat is dan je ROI. Lees het boek van Olivier maar eens goed door. Een prima handboek voor sociale media directors.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10