14 maart 2011 -
'De werkende Nederlander moet ogen in zijn rug hebben, handen aan de portemonnee, de kop erbij. Wie niet in de gaten heeft waar de zetstukken staan, heeft straks het nakijken'. Deze conclusie uit de decembereditie van Elsevier geldt zeker voor de Nederlandse professionals. Maar hoe kunnen ze ervoor zorgen dat ze 'opgemerkt' worden op de arbeidsmarkt?
In Amerika is personal branding al doorgedrongen tot de managementregionen en het grote legioen van adviseurs en zelfstandigen. Hier in Nederland verloopt dat wat moeizamer. Met zijn nieuwste boek 'Opmerkelijke ik' wil psycholoog en socioloog Cees Harmsen hier verandering in brengen. "Personal branding mag zich verheugen in een steeds groter wordende belangstelling. Maar te weinig Nederlandse professionals beseffen hoe belangrijk het geworden is om vooral nu te laten zien wat ze écht kunnen en waard zijn," licht Harmsen toe. "We zijn er nog niet, want nog te veel Nederlanders ervaren personal branding als iets 'vies'. Dit roept onnodige weerstand op en dat is zonde."
Opmerkelijke ik Aan de hand van psychologische inzichten, technieken, voorbeelden en oefeningen behandelt Cees Harmsen de volledige psychologie van zelfcreatie en personal branding. In het boek Opmerkelijke ik toont hij verder ook hoe u zichzelf als onderscheidend merk én persoonlijkheid kunt ontwikkelen door uw unieke combinatie van talenten, kennis en ervaringen te vertalen in krachtige ambities en zichtbaar succes. Harmsen biedt een methode om uw omgeving, uw werk en uw geluk op positieve wijze te beïnvloeden als opmerkelijke personal brand. Dit draagt bij aan alles wat werken echt leuk maakt: uitdaging, erkenning, persoonlijke groei, verantwoordelijkheid en eerlijke competitie.
Ik kan mij inderdaad erg goed voorstellen dat personal branding in de professionele sector nog steeds erg achter loopt omdat de mindset van een berg Hollanders vet achter lopen. En omdat ze achter lopen kunnen ze ook niet mee gaan in de nieuwe economie en dat is homebased business oftwel internet marketing. Daar pas ik wel online personal branding in toe en dat is erg succesvol puur om het feit dat ikmij daarin onderscheid. NL is toe aan verandering, vasthouden aan oude schepen komt NL niet verder mee!
Ik kan mij inderdaad erg goed voorstellen dat personal branding in de professionele sector nog steeds erg achter loopt omdat de mindset van een berg Hollanders vet achter lopen. En omdat ze achter lopen kunnen ze ook niet mee gaan in de nieuwe economie en dat is homebased business oftwel internet marketing. Daar pas ik wel online personal branding in toe en dat is erg succesvol puur om het feit dat ikmij daarin onderscheid. NL is toe aan verandering, vasthouden aan oude schepen komt NL niet verder mee!