10 maart 2011 -
Hoewel organisaties om het hardst roepen dat het zo gewaardeerd wordt in een manager, is creativiteit een sta-in-de-weg als u een topfunctie ambieert. Creativiteit wordt namelijk geassocieerd met riskant en onvoorspelbaarheid.
Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Cornell Universiteit.
CEO's zeggen wel dat ze creativiteit een belangrijke eigenschap vinden voor het management van de organisatie, maar in de praktijk wordt toch gekozen voor mensen die aan onzekerheidsreductie doen en en passen binnen de heersende normen van de groep.
Ongeschikt
Mensen die creatief zijn worden er automatisch uitgefilterd. Wanneer zij originele, onorthodoxe ideeën presenteren worden ze al gauw beschouwd als ongeschikt voor een hogere managementrol.
Helemaal eens met deze onderzoeksresultaten. Dat creativiteit en consistentie hand in hand kunnen gaan wordt door de bedrijfsregime 's soms slecht onderkend. Als innovatie werkelijk de motor van onze economie zou worden waren bedrijven en overheid niet alleen slagvaardiger en flexibeler, het leven zou ook een stuk boeiender worden. Zeker in deze crisistijd regeert de angst. Of maakt nood ook vindingrijk? Ik vrees dat de macht vaak vooral bij de boekhouders ligt.
S.
|
|
10
-
03
-
2011
|
09
:
20
uur
De laatste alinea zegt eigenlijk het meeste. Namelijk dat het hogere management bang is dat anderen wellicht betere en originelere ideeën hebben. Ik vraag me dan af waarom de top van een bedrijf deze angst heeft.
Geen probleem toch, daar gaan wij, creativelingen gewoon creatief mee om. Kiezen voor zelfstandig ondernemerschap is veel leuker, vrijer, en creatiever dan een management functie. Daarom zit er ook verschil in management en leiders.
Dit betekent dat strategische creativiteit nooit in de top van een organisatie terecht komt. En dus bij derden ingekocht moet worden. Zogezegd een fantastisch bericht voor ons bureau!
Tot nu toe dacht ik altijd dat inhuur op dit niveau vooral met indekken te maken had. Maar dit bericht geeft hier toch een ander beeld over.
@ Acro Kats
Helemaal met je eens. Zelf gaan ondernemen is het beste en meest creatieve antwoord hierop.
Bas Joustra
|
|
10
-
03
-
2011
|
10
:
40
uur
Ben ook erg blij met dit onderzoek! Ik kan me ook volledig vinden in de resultaten. Na ruim 2 jaar mijn nek te hebben uitgestoken binnen een strakke Duitse organisatie was mijn conclusie gelijk aan de Amerikaanse Cornell Universiteit. Nu zit ik overspannen thuis door 2 jaar onderprikkeld te zijn geweest volgens mijn psycholoog. Met andere woorden, te kort aan ruimte om mijn creatieve ideeën te uiten! Het moment om voor mezelf te gaan starten omdat, creativiteit uiteindelijk het verschil maakt!
Bas Joustra
Ex-werknemer
Ondernemer
John-André
|
|
10
-
03
-
2011
|
11
:
23
uur
Een leuke discussie.
Eigenlijk een beetje in het verlengde van de discussie over het verschil tussen Leiderschap en de Manager.
Natuurlijk verwacht je van een leider en mt-leden in het algemeen creativiteit. Maar het is evenzeer aan die leider de balans te bewaren in al die creativiteit vanuit het oogpunt van risicobeheersing en mensen.
Een organisatie zonder creatieve ideeën is in mijn ogen aan het einde van zijn levensfase en op termijn een goede overnamekandidaat, tenzij men beschikt over een solide 'cash cow'. Zonder creativiteit wordt er immers geen nieuwe 'star' geboren ...
Innovatie/creativiteit is de sleutel naar succes, zowel voor de te behalen resultaten voor het bedrijf als voor de ontwikkeling van de mens. Als je afstompt zie je niet de kansen die er zijn om beet te pakken en te ontwikkelen naar een nieuwe star.
Gevestigde bedrijven hebben geen behoefte aan innovatie en creativiteit, dat is veel te riskant. Creativiteit is voorbehouden aan kleine, startende bedrijven, omdat zij opgestart worden door mensen die ontevreden zijn met de status quo bij hun werkgever. Zo gauw de innovatieve bedrijven wat marktvolume hebben bereikt, worden ze overgenomen door de grote jongens. Die hebben gezien dat de innovatie werkt en kunnen de innovatie plus bijbehorende markt risicoloos kopen. Het onderzoek klopt met de werkelijkheid: als je risicomijdend bent, ga dan bij een groot bedrijf werken, ben je creatief start dan je eigen business, maak er een succes van en laat je na x jaar overnemen.
Het artikel verbaast me niks en vond het eerlijk gezegd niet eens zo'n interessant stukje.
Wat het interessant maakt zijn de leuke, goede en positieve reacties van de lezers.
Zo had ik nog niet naar het ondernemerschap gekeken, maar ik kan me er wel in vinden.
Ellen Colemont
Interim Leader vanuit ELCO management
Het toont de kracht, lef en authenticiteit van de zelfstandig adivseur. Kan en durft zich kwestbaarder op te stellen en ziet door creativiteit andere invalshoeken. Essentieel voor de groei van een onderneming.Daarnaast is het creatief mogen zijn belangrijk voor iedere individu.